FUNDAMENTOS DA PEDAGOGIA FREIREANA: UM BREVE DIÁLOGO COM AS OBRAS DE PAULO FREIRE

Abstract

this report presents reflections about the experience with the discipline of Fundamentals of Freirean Pedagogy, during the professional master's degree in Education, at the Federal University of Tocantins-UFT. It approaches the relations between Paulo Freire's works with music, films, and poetry, which seek to reflect on popular education and on meaning and meaning through conceptions of listening, speech, reading, writing and dialogue, learning, teaching and humanizing in Freirean Pedagogy. To this end, the reflections were anchored in the works of Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed (1987), The importance of reading (1989) and Education as a Freedom Practice (1967). All texts read and debated were problematized, raising ideas and concepts considered important for the discussion and results of studies, allowing to understand the implications of Freirean Pedagogy in the organization of popular education practices.

Author Biographies

Michele Pereira Vilas Novas, Instituto Federal do Tocantins (IFTO)

Graduada em Letras (pela Faculdade UNIRG), Especialista em Metodologia do Ensino na Educação Superior (pela UNINTER) e Mestranda em Educação (pela UFT). Atualmente é professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins-IFTO.

Adriano Batista Castorino, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Graduação em Letras (UFG), Mestrado em Ciências do Ambiente (UFT), Doutorado em Ciências Sociais/Antropologia (PUC - SP), Pós - Doutorado em Antropologia (UFSC), Professor na Universidade Federal do Tocantins/Diretoria de Tecnologias Educacionais - DTE/UFT. 

José Carlos da Silveira Freire, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Graduação em Pedagogia (UECE), Mestrado em Educação (UFG), Doutorado em Educação (UFG), Pós - Doutorado em Educação (UEPA), Professor na Universidade Federal do Tocantins/Professor do Mestrado Profissional em Educação-UFT. 

References

CORACINI, Maria José. A Celebração do Outro Arquivo, Memória e Identidade. CAMPINAS: Mercado de Letras, 2007.

CORA CORALINA. Poemas dos Becos de Goiás e Estórias Mais. 2011. Disponível em: Acesso em: 5 fev. 2021.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1967.

FREIRE. Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª. Ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1987.

https://www.youtube.com/watch?v=GjJ20VatzU4
https://www.youtube.com/watch?v=dzNvk80XY9s
https://www.youtube.com/watch?v=Trm-CyihYs8&t=360s
https://www.youtube.com/watch?v=8G2XBVeURVE&t=916s
https://www.youtube.com/watch?v=8ui9umU0C2g
https://www.youtube.com/watch?v=0G383538qzQ
https://www.youtube.com/watch?v=-1cI4nYIQqs
https://www.youtube.com/watch?v=3eKnerBU4HY
https://www.youtube.com/watch?v=dzNvk80XY9s
https://www.youtube.com/watch?v=suia_i5dEZc
https://www.youtube.com/watch?v=Wplj0ITkwho
https://www.youtube.com/watch?v=pfwzLDj0yzM
https://www.youtube.com/watch?v=PzI2itRuoeA
https://www.youtube.com/watch?v=XeSxg-YsAI4
https://www.youtube.com/watch?v=9fX8Dhnc2Iw
https://www.youtube.com/watch?v=atXuxbc7zZk
https://www.youtube.com/watch?v=ETqMNQw-a9M
https://www.youtube.com/watch?v=diJMzgpbrI4
https://www.youtube.com/watch?v=I0PjuPu78rQ
http://www.letras.ufmg.br/literafro/autores/180-carlos-de-assumpcao
http://www.ufrgs.br/rotascriticas/textos/Poema%20sujo.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=W6iVPCRflQM
https://www.youtube.com/watch?v=ms84S1JTAYg
https://www.youtube.com/watch?v=8vtU1Oikx84
https://www.youtube.com/watch?v=a01QQZyl-_I
https://www.youtube.com/watch?v=7nEf7qDskUc
https://www.youtube.com/watch?v=5QAior-t0vQ
https://www.youtube.com/watch?v=lAZx3TxilnQ
https://www.youtube.com/watch?v=ifNS6ptRuNs
https://www.youtube.com/watch?v=u5CVsCnxyXg
http://arquivopessoa.net/textos/163
https://orderfromnoise.wordpress.com/2017/06/03/maya-angelou-cinco-poemas-traduzidos/
Published
2024-04-22