INDIGENOUS LITERATURE IN PERSPECTIVE

RELATIONS BETWEEN LINGUISTIC POLICY AND LITERATURE EDUCATION

  • Douglas Rosa da Silva UFRGS
  • Thayane Cazallas do Nascimento IFRS

Abstract

This case report is a description of a qualitative research inscribed on the research-participant axis, which aims to promote the understanding of new conceptions about the indigenous language and culture as a way of giving visibility to the indigenous scriptures and themes within the schools and in non-indigenous environments. In order to reach this goal, the moment of reading in the library was used as a moment of linguistic and cultural reflection based on literary works that approach and center the indigenous theme in its production. Through inquiries and the study of short Indian children's narratives, students were able to contact other notions and other perspectives on the cultural and linguistic formation of the country. Based on the discussion of linguistic policies and literature teaching, the study combines the two theoretical fields in order to potentiate the effects of this action, evidencing the idea of ​​linguistic intervention through literature teaching.

Keywords: Literatura Indígena; Política Linguística; Ensino de Literatura.

Author Biography

Thayane Cazallas do Nascimento, IFRS

Doutora na área da Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS-RS), CAPES 7. Sou mestra em Ciências Sociais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS-RS), formada nesta mesma instituição em 2013, com Licenciatura em Ciências Sociais (UNISINOS-RS). Em 2008 obtenho o Bacharelado em Ciências Sociais na mesma instituição que em 2007 realizo a Graduação em Gestão Pública pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI-SC), obtendo o Mérito Acadêmico pelo trabalho realizado. Ao longo da trajetória trabalhei com as temáticas na área de formação em Ciências Sociais : Mídia Independente, Tecnologia, Gênero. Atualmente, Professora do IFRS - Campus Restinga/Porto Alegre. Pesquisadora atuante nas seguintes áreas: Tecnologias, Teorias feministas, Educação popular, Educação e Trabalho. Integrante do Núcleo de Pesquisas em Gênero pelas Faculdades EST.

Published
2018-07-19
Section
Relatos de Experiência