PUBLIC EDUCATION SERVITUDE TO MARKET INTERESTS

AN ANALYSIS OF THREE CITIES IN PARÁ STATE

  • Cassio Vale Universidade Federal do Pará
  • Terezinha Fátima Andrade Monteiro dos Santos Universidade Federal do Pará
  • Antonio Sousa Alves Universidade Estadual da Região Tocantina do Marnhão

Abstract

The paper aims to analyze strategies company owners have been deploying through public-private partnerships in order to define a excellence pattern in education in Pará state, Brazil, especially in the case of Ayrton Senna Institute (IAS). Bibliographic and document analysis allowed us to understand how such a partnership has been established in Altamira, Benevides e Santarém, cities where the start of conclusion of the contract is quite similar, due to the city manager deciding for the partnership and for the submission to the demands posed by the private sector, as it is embodied by the Institute. From the carried out analyzes, it was possible to identify the introduction of a perverse market-driven logic in public schools in the cities partnered with the IAS. There were the misleading ideas of meritocracy and self-responsibilization of students and teachers in the success of pedagogical work and competition between school for notes, which shows how the public sector has become subservient to the private sector principles.

Author Biographies

Terezinha Fátima Andrade Monteiro dos Santos, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação. Professora Titular da UFPA. Líder do Observatório de Gestão Escolar Democrática (Observe).

Antonio Sousa Alves, Universidade Estadual da Região Tocantina do Marnhão

Doutor em Educação. Professor permanente do Mestrado em Educação com concentração em Formação de Professores e Práticas Pedagógicas do Programa de Pós Graduação Formação Docente em Práticas Educativas (PPGFOPRED) da Universidade Federal do Maranhão. É professor Adjunto II da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL. Líder do Núcleo de Estudos em Estado, Políticas Públicas Educacionais e Democracia (NEPED)

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Published
2021-08-13