PUBLIC EDUCATION SERVITUDE TO MARKET INTERESTS
AN ANALYSIS OF THREE CITIES IN PARÁ STATE
Abstract
The paper aims to analyze strategies company owners have been deploying through public-private partnerships in order to define a excellence pattern in education in Pará state, Brazil, especially in the case of Ayrton Senna Institute (IAS). Bibliographic and document analysis allowed us to understand how such a partnership has been established in Altamira, Benevides e Santarém, cities where the start of conclusion of the contract is quite similar, due to the city manager deciding for the partnership and for the submission to the demands posed by the private sector, as it is embodied by the Institute. From the carried out analyzes, it was possible to identify the introduction of a perverse market-driven logic in public schools in the cities partnered with the IAS. There were the misleading ideas of meritocracy and self-responsibilization of students and teachers in the success of pedagogical work and competition between school for notes, which shows how the public sector has become subservient to the private sector principles.
References
BRASIL. Lei. nº 11.079/2004. Institui normas gerais para licitação e contratação de parceria público-privada no âmbito da administração pública. Brasília, 2004.
FREITAS, L. C. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, n. 1, p. 48-59, jun. 2014.
GOMES, Albiane Oliveira. Da escola do plano ao plano de escola: implicações do Plano de Desenvolvimento da Escola (PDE-Escola) na qualidade do ensino nas escolas municipais de São Luís/MA. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Pará. Belém, 2016. Disponível em: http://ppgedufpa.com.br/arquivos/File/Albiane.pdf. Acesso em 17 abr. 2020.
GUTIERRES, Dalva Valente Guimarães. A municipalização do ensino no município de Altamira-PA e suas implicações para a democratização educacional. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação do Rio Grande do Sul (UFRS). Porto Alegre, 2010. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/21368/000736846.pdf?...1. Acesso em: 20 fev. 2020.
HATTEG, Morgana Domênica. Escola Campeã: estratégias de governamento e auto-regulação. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-graduação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. São Leopoldo, 2007. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/1943/escola%20campea%20estrategias.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 fev. 2020.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Estatuto social. São Paulo. 2016. Disponível em: Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/content/dam/institutoayrtonsenna/static_files/pdf/Estatuto-Social-Instituto-Ayrton-Senna.pdf. Acesso em 26 mar. 2020.
______. Nossa História. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/pt-br.html. Acesso em 31 mar. 2020.
LALLI, Viviane Senna. O Programa Acelera Brasil. Em Aberto. vol.17, n.71. Brasília: Ministério da Educação/Instituto Nacional de Pesquisa Educacionais, 2000. pp. 145-148. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2110/2079. Acesso em 30 mar. 2020.
MENDES, Valdelaine da Rosa; PERONI, Vera Maria Vidal. Estado, mercado e formas de privatização: a influência dos think tanks na política educacional brasileira. Revista Espaço Pedagógico. v. 27, n. 1, Passo Fundo, p. 65-88, jan./abr. 202. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/10575/114115129. Acesso em 30 mar. 2020.
MORALES, Carlos Antonio. Nem privado nem estatal: em busca de uma nova estratégia para a provisão de serviços públicos. Revista do Serviço Público. Ed. ENAP: Brasília, 1998: Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/402/409. Acesso em 17 abr. 2020.
PERONI, Vera Maria Vidal. As parcerias público-privadas na educação e as desigualdades sociais. Cadernos de Pesquisa Pensamento educacional.. nº 7. Programa de pós-graduação Universidade Tuiuti, Curitiba PR, 2009. Disponível em: http://universidadetuiuti.utp.br/Cadernos_de_Pesquisa/pdfs/cad_pesq7/9_as_parcerias_publico_cp7.pdf. Acesso em: 30 mar. 2020.
POJO, Oneide Campos. A parceria público-privada do Instituto Ayrton Senna e a prefeitura municipal de Benevides – PA: entre os desafios (pro)postos e os limites da realidade. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Pará. Belém, 2013. Disponível em: http://ppgedufpa.com.br/bv/arquivos/File/d14_oneidepojo.pdf. Acesso em: 28 mar. 2020.
Robertson, S. Verger, A. A origem das parcerias público-privada na governança global da educação. Educ. Soc. vol.33 no.121 Campinas Oct./Dec. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v33n121/a12v33n121.pdf. Acesso em 29 mar. 2020.
SOUSA, Walter Lopes. O Programa Gestão Nota 10 do Instituto Ayrton Senna e a educação em Santarém – PA. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Pará. Belém, 2013. Disponível em: http://ppgedufpa.com.br/bv/arquivos/File/walter_tese2013_pdf.pdf. Acesso em: 19 fev. 2020.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).