ESCRITA E ENSINO: PLANEJANDO O TÓPICO DISCURSIVO NO GÊNERO REDAÇÃO DO ENEM
Abstract
This paper aims to present an intervention proposal for the teaching of Enem essay genre based on the planning of the dicursive topic. For this purpose, we adopt the perspective of the action-research methodology, since we seek to analyze how some students tried to organize the topic in their texts to, subsequently, teach them how to rewrite their essays according to the assumptions of the topical organization. As a result of the analyses of the first essays, we noticed that students had many difficulties in achieving the maintenance of the topical progression/continuity, but, focusing on the teaching of writing as a process and taking into account the discursive topic planning, we can see how students’ written productions presented significant improvement. Therefore, we conclude that the teaching of textual production with the dicursive topic planning helped in the organization of the macrostructure of the texts, contributing to their coherence and argumentation.
References
ALENCAR, Elisbeth de; FARIA, Graça. Tópico discursivo e argumentação nos textos escolares. In: ELIAS, Vanda M. (Org.). Ensino de Língua Portuguesa: oralidade, escrita e leitura. 1. ed., 3ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2014.
ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras: coesão e coerência. – São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diretoria de Avaliação da Educação Básica. Redação no Enem 2018: cartilha do participante. Brasília, 2018. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/guia_participante/2018/manual_de_redacao_do_enem_2018.pdf>. Acesso em: Novembro de 2019.
FARACO, Carlos A.; TEZZA, Cristovão. Oficina de texto. 11. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FONSECA, João J. S. da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: Apostila UEC, 2002.
JUBRAN, Clélia C. A. S. Tópico discursivo. In: ______; KOCH, Ingedore G. V. (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil. Campinas: Editora da Unicamp, 2006.
KOCH, Ingedore G. V. As tramas do texto. – 2. ed. – São Paulo: Contexto, 2014.
LINS, Mª da Penha et al. Tópico discursivo e transversalidade de temas no ensino de Língua Portuguesa. In: MARQUESI, Sueli C.; PAULIUKONIS, Aparecida L.; ELIAS, Vanda M. (Orgs.). Linguística Textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017.
MARCUSCHI, Luiz A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARQUESI, Sueli C. Escrita e reescrita de textos no ensino médio. In: ELIAS, Vanda M. (Org.). Ensino de Língua Portuguesa: oralidade, escrita e leitura. 1. ed., 3ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2014.
______; ELIAS, Vanda M.; CABRAL, Ana L. T. Planos de textos, sequências textuais e orientação argumentativa. In: MARQUESI, Sueli C.; PAULIUKONIS, Aparecida L.; ELIAS, Vanda M. (Orgs.). Linguística Textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017.
PINHEIRO, Clemilton L. Estratégias textuais-interativas: a articulação tópica. – Maceió: Edufal, 2005.
SÁ, Kleiane B. de. Coerência e articulação tópica: uma análise a partir de redações do Enem. 260 f. 2018. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
TRAVAGLIA, Luiz C. Planejamento de textos para sua produção. In: COELHO, Fábio A.; PALOMANES, Roza. (Orgs.). Ensino de produção textual. – 1. ed., 1ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2016.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).