EDUCATION, POVERTY AND SOCIAL INEQUALITY: THE INITIATIVE EPDS IN THE ACRE FEDERAL UNIVERSITY AND LOOKING AT DIFFERENCES
Abstract
In this article we analyze the experience of the EPDS (Education, Poverty and Social Inequality) initiative at the Federal University of Acre and its contributions in the Acreian educational environment. We start from a quantitative study, since we make a survey of the main themes discussed in the Final Works developed by the students to then discuss qualitatively what these themes represent in terms of inducing greater reflection on the need for take a more sensitive look at children and adolescents in poverty in our elementary schools. As theoretical-methodological basis, we have the authors Arroyo (2010; 2018), Marques (2010), Gentili (2007), Silva (2019), among others. It was observed that the most discussed theme was Childhood, Education and Poverty, which shows that the students were more interested in reflecting on poor childhood, the situations experienced by children in the spaces in which these professionals work.
References
ARROYO, Miguel G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. RevistaEducação e Sociedade. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, out.-dez. 2010.
ARROYO, Miguel G.Módulo Introdutório: Pobreza, desigualdades e Educação.MEC: Secadi, 2018. Disponível em: <http://catalogo.egpbf.mec.gov.br/modulos/pdf/intro.pdf>. Acesso em: 1 jun 2019.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2005.
MARQUES, Eduardo. Redes sociais, segregação e pobreza. São Paulo: Editora UNESP, 2010.
BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, Senado, 1988.
BRASIL. Presidência da República. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8. 069, de 13 de julho de 1990. Brasília, 1990.
BRASIL. Presidência da República. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 9394/96. Brasília, 1996.
BRITO, Maria Helena de Paula; ARRUDA, Neivaely Aparecida de Oliveira; CONTRERAS, Humberto Silvano Herrera. Escola, pobreza e aprendizagem: reflexões sobre educabilidade. EDUCERE. Anais. Paraná: PUCPR, 2015. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21930_10055.pdf> Acesso em: 20 jun 2019.
CUNHA, Antônio Geraldo da.Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexion Editora Digital, 2007.
GENTILI, Pablo. Educar na esperança em tempos de desencanto. Petrópolis: Vozes, 2007.
LEAL, Maria Cristina. O estatuto da criança e do adolescente e a Lei de Diretrizes e Bases da Educação como marcos inovadores de políticas sociais. In: SALES, Mione Apolinário; MATOS, Maurílio Castro; LEAL, Maria Cristina. Política social, família e juventude: uma questão de direitos. São Paulo: Cortez, 2010.
SANTOS, Bruno da Silva; ROCHA, Daiane dos Santos. Infâncias e Pobreza: os retratos do aqui e agora. Trabalho Final de Curso (Aperfeiçoamento em Educação, Pobreza e Desigualdade Social) –Universidade Federal do Acre. Rio Branco, 10 p. 2018.
SCLIAR, Moacyr. Um país chamado infância. São Paulo: Ática, 1995.
SILVA, Lucilia Carvalho. Reflexões sobre a relação: educação e pobreza. Revista Educ. Vol. 03. Nº 1. São Paulo: UNIESP, 2016. Disponível em <http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170608151806.pdf> Acesso em: 20 jun 2019.
VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e Relatórios de Pesquisa. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 1998.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).