EDUCATION, POVERTY AND SOCIAL INEQUALITY: THE INITIATIVE EPDS IN THE ACRE FEDERAL UNIVERSITY AND LOOKING AT DIFFERENCES

  • Tatiane Castro dos Santos Universidade Federal do Acre
  • Alexandre Melo de Sousa Universidade Federal do Acre
  • Rosane Garcia Silva Universidade Federal do Acre https://orcid.org/0000-0001-5398-2034

Abstract

In this article we analyze the experience of the EPDS (Education, Poverty and Social Inequality) initiative at the Federal University of Acre and its contributions in the Acreian educational environment. We start from a quantitative study, since we make a survey of the main themes discussed in the Final Works developed by the students to then discuss qualitatively what these themes represent in terms of inducing greater reflection on the need for take a more sensitive look at children and adolescents in poverty in our elementary schools. As theoretical-methodological basis, we have the authors Arroyo (2010; 2018), Marques (2010), Gentili (2007), Silva (2019), among others. It was observed that the most discussed theme was Childhood, Education and Poverty, which shows that the students were more interested in reflecting on poor childhood, the situations experienced by children in the spaces in which these professionals work.

Author Biographies

Tatiane Castro dos Santos, Universidade Federal do Acre

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense, possui mestrado em Letras pela Universidade Federal do Acre, e é professora da mesma instituição, no Centro de Educação, Letras e Artes, concursada para a área de linguagem e Letramento. Atua principalmente na área de alfabetização e letramento, Currículo e Ensino da Língua Portuguesa e trabalha, na graduação, com as disciplinas Linguística Aplicada à Alfabetização, Alfabetização e letramento e Ensino da Língua Portuguesa. 

Alexandre Melo de Sousa, Universidade Federal do Acre

Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará.  Pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor de Linguística e Língua Portuguesa na Universidade Federal do Acre. 

Rosane Garcia Silva, Universidade Federal do Acre

Professora adjunta na Universidade Federal do Acre, com Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel), Mestrado pela mesma Instituição de ensino, Graduação em Licenciatura Plena Letras Português pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atual Coordenadora do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS-UFAC) e atual Coordenadora Institucional do Programa Residência Pedagógica da Universidade Federal do Acre. 

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Published
2019-12-20