AN ELEGY OF GRIEF AND OF SORROW IN THE SERTÃO

  • Roseli Bodnar Universidade Federal do Tocantins - UFT Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS
  • Ana Paola Cavalcanti Marinho Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Amanda Gomes de Brito Universidade Federal do Tocantins - UFT

Abstract

Death orchestrates the reading of the novel The Song of the Mourner, written by Lita Maria, in 2014, with a heavily charged look of sensitivity and poetry, which unites reminiscences and experiences of “sertaneja” women, giving an emphasis on "singing to the death". The novel brings to the scene the protagonism of poor women, from the countryside and with functions connected to culture and popular knowledge, such as “raizeira”, midwife and mourner, nowadays with new meanings through historical processes, but that retell the history and the struggle of so many flesh-and-blood women through fiction. From this, it is proposed, in this article, an analysis of the representation of the “sertaneja” woman and her functions, especially the one of the mourner.

Author Biographies

Roseli Bodnar, Universidade Federal do Tocantins - UFT Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Professora do Curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Tocantins – UFT. Graduação em Letras, mestre em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e doutora em Letras, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS.

Ana Paola Cavalcanti Marinho, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduanda em Licenciatura em Teatro, da Universidade Federal do Tocantins – UFT. Pesquisadora do grupo de Pesquisa Observatório das Artes – UFT. Palmas – TO. E-mail: anapaolacma@mail.uft.edu.br.

Amanda Gomes de Brito, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduanda em Licenciatura em Teatro, da Universidade Federal do Tocantins – UFT. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Observatório das Artes – UFT. Palmas – TO. E-mail: amandha_brito@hotmail.com

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Published
2019-04-03