O ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM LIBRAS: REFLEXÕES ALÉM DO ENSINO DE LÍNGUA

  • Felipe de Almeida Coura Universidade Federal do Tocantins

Abstract

Discussions involving the area of ​​supervised practicum in Brazilian Sign Language (Libras) have been gaining ground in the Brazilian scenario, mainly after the large implementation of undergraduate courses in Libras (BRASIL, 2013), driven by the National Rights Plan of the Person with Disabilities - Living Without Limit (BRASIL, 2011). This study intends to reflect and problematize the supervised practicum in Libras, focusing on the experiences of the Federal University of Tocantins (UFT). Together with theoretical discussions about supervised practicum, experiences, decoloniality, epistemologies, criticality, differences and identities, will be listed practical examples during two semesters in the UFT supervised practicum in Libras, in addition to also presenting and discussing the practicum in the Project Pedagogical Course (PPC). In this way, it is possible to open spaces for discussions and reflections about a field that is not currently explored.

Author Biography

Felipe de Almeida Coura, Universidade Federal do Tocantins

Doutorando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor na Universidade Federal do Tocantins (UFT) no curso de Letras-Libras. Mestre em Estudos Linguísticos (2016) na área de Linguística Aplicada e Especialista em Ensino e Aprendizagem de Inglês (2014) pela UFMG. É também especialista em Libras no contexto da Educação Inclusiva (2011) pela Faculdade Prisma de Montes Claros (FAP) e graduado em Letras - Português/Inglês (2010) pela Faculdade de Ciências Humanas de Curvelo (FACIC). Membro do grupo de pesquisa Estudos Críticos sobre Linguagens, Letramentos e Educação (CNPq), coordenado pelas professoras Andréa Machado de Almeida Mattos e Míriam Lúcia dos Santos Jorge (UFMG). Os principais temas de interesse são: letramento crítico no ensino de inglês (LE) para alunos surdos e ouvintes, ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa como segunda língua (PL2) para alunos surdos, letramentos, biletramento, políticas linguísticas, epistemologias surdas e aspectos decoloniais envolvendo a comunidade surda.

Published
2018-12-07