O LÚDICO COMO ESTRATÉGIA DE ENSINO E APRENDIZAGEM NOS PRIMEIROS ANOS DA ESCOLARIZAÇÃO
Abstract
The use of games and games in the early years of schooling makes it possible to understand the child's development through the playful language peculiar to childhood. It is essential to know the meaning, concepts and main terms of playing to interpret the ludic universe and the basic elements of ludicity where the child communicates and reproduces his daily life. The research has the general objective: To discuss the importance of using play as a teaching tool for the physical and intellectual development of children in kindergarten, following the specific objectives; I) Understand the concepts of playfulness and its importance for education throughout history II) Explain the contributions of playfulness to the teaching-learning process for children in kindergarten III) Describe the playful activities used in the educational context and their contribution to teaching-learning process of children in early childhood education. In view of the prerogatives, the problem stands out: how can recreational activities be worked on in Early Childhood Education in order to contribute to the development of children's learning? The methodology used was bibliographical research with a qualitative approach and, for purposes of foundation, it presents theorists such as Silva, (2018), Batista (2017), Kishimoto (2014) among others. It understands that, through playfulness in early childhood education, children's right to play can be guaranteed. It is concluded that teachers need to understand that working with playfulness, playing and toys, requires planning for a significant learning process, and also recognize that playfulness is imposed in childhood's school routine.
References
BACELAR, Vera Lúcia da Encarnação. Ludicidade e educação infantil. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em:
BARBOSA, M. C. A importância do brincar na educação infantil. 2018, 55f. Monografia (Pós- Graduação em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Diretoria de Pesquisa e Pós-Graduação Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Paraná. Disponível em: < http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21169/1/importanciabrincareducacaoinfantil.pdf> Acesso em: 17 nov. 2022.
BATISTA, Flóida Moura Rocha Carlesso. A contribuição do lúdico nos processos de ensino e aprendizagem. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia – RECIT, Medianeira, v. 8 n.17, p. 1-13, 2017. Disponível em: < https://periodicos.utfpr.edu.br/recit/article/download/e-4791/pdf> Acesso em: 16 set. 2022.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Versão Final, Brasília, DF, 2017. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/> Acesso em: 16 set. 2022.
CAMARGO, Juliana Aparecida Pires de. A Contribuição do Lúdico no Processo de Aprendizagem na Educação Infantil. Revista Científica Eletrônica de Ciências da FAIT, Itapeva, v. 15, n. 2, p. 1-12, novembro, 2019. Disponível em: < http://fait.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/zFh6DpMBAhopW8K_2020-6-18-20-37-40.pdf> Acesso em: 16 set. 2022.
CONCEIÇÃO, Bento Lucio da. A Contribuição do Lúdico no Processo de Ensino Aprendizagem na Ampliação da Educação Integral. Revista Multidebates. Palmas-TO, v.5, n.1, p. 41-56, fevereiro de 2021. Disponível em: < https://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/412 > Acesso em: 16 set. 2022.
COSTA, C. R. P. da. O brincar na educação infantil. 2013. f. 36. Dissertação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal da Paraíba Centro de Educação Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia Modalidade a Distância, João Pessoa. Disponível em:
FERRO, Bruno Rogério. A importância do lúdico nas séries iniciais do ensino
fundamental. Revista Científica, UNAR (ISSN 1982-4920), Araras-SP, v.18, n.1, p.109-129, 2019. Disponível em: < http://revistaunar.com.br/cientifica/documentos/vol18_n1_2019/9_A_IMPORTANCIA_DO_LUDICO_NAS_SERIES_INICIAIS_DO_ENSINO_FUNDAMENTAL.pdf > Acesso em: 16 set. 2022.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. In. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais, 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 2010. p.1-20 Disponível em:
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogos, brinquedos e brincadeiras do Brasil. Espacios en Blanco. Revista de Educación, v. 24 n. 24, p. 81-105 junho, 2014. Disponível em: < https://www.redalyc.org/pdf/3845/384539806007.pdf > Acesso em: 23 maio. 2022.
MACEDO, Neusa Dias de. Iniciação a Pesquisa Bibliográfica: Guia do estudante para a fundamentação do trabalho de pesquisa, 2 ed. revista. São Paulo. Edições Loiola, 1994. Disponível em: < https://books.google.com.br/> Acesso em: 25 abr. 2022.
MARRAFON, Débora Luciana. Brincar é preciso. Revista científica eletrônica de ciências sociais aplicadas da Eduvale. Publicação científica da Faculdade de Ciências Sociais aplicadas do Vale de São Lourenço-Jaciara/MT v. 5, n. 07, novembro de 2012, p. 1-7. Disponível em:
OLIVEIRA, Carla Mendes de; DIAS, Adiclecio Ferreira. A Criança e a Importância do Lúdico na Educação. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 02, ed. 01, v. 13, pp. 113-128 Janeiro de 2017. Disponível em:
OLIVEIRA, Luciana de. A importância da ludicidade nos anos iniciais do ensino fundamental. Trabalhos de conclusão do curso de pós-graduação em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares e Garantia de Direitos - Universidade do Oeste de Santa Catarina, Maravilha, 2014. Disponível em: < http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/index.php/pos-graduacao/trabalhos-de-conclusao-de-bolsistas/trabalhos-de-conclusao-de-bolsistas-a-partir-de-2018/ciencias-humanas/especializacao-4/473-a-importancia-da-ludicidade-nos-anos-iniciais-do-ensino-fundamental/file> Acesso em: 06 jun. 2022.
OLIVEIRA, Keide Tavares Silva; SILVA, Maria Aparecida Tavares; SANTOS, Priscila Aurelina. A Educação Infantil e os estágios de desevolvimento: Um artigo original. Anais do 3° Simpósio de TCC, das faculdades FINOM e Tecsoma. 2020; 1426-1442.
ROCHA, Pâmella Suzetty Vieira de Sousa. A importância do lúdico na Educação Infantil: uma análise a partir da concepção de professores. Orientadora: Profª. Andrezza Raquel Cirne Bezerra. 2017. 31f. TCC (Graduação). Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia Modalidade à Distância, Universidade Federal da Paraíba Centro de Educação, Alagoa Grande - PB, 2017. Disponível em: < https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/4085?locale=pt_BR > Acesso em: 16 de maio 2022.
SALOMÃO, H. A. S. et al. A importância do lúdico na educação infantil: enfocando a brincadeira e as situações de ensino não direcionado, 2007. Disponível em:
SANTOS, Evanoela Ene Sandro dos. A importância do lúdico e do brincar nas series iniciais. Orientador: Valério Xavier dos Santos. 2021 15f. TCC (Graduação) Psicopedagogia, Centro Universitário Internacional – Uninter. 2021. Disponível em:
SILVEIRA, Denise Tolfo, et al. Métodos de pesquisa / [organizado por] Tatiana Engel Gerhardt e Denise Tolfo Silveira; coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. 1ed. 2009. Disponível em: < https://scholar.google.com.br/scholar?q=M%C3%A9todos+de+pesquisa+/+Tatiana+Engel+Gerhardt+e+Denise+Tolfo+Silveira%3B&hl=pt-PT&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart> Acesso em: 25 abr. 2022.
SOUZA, Ligiane Oliveira dos Santos et al. A importância do lúdico na educação infantil. Editora científica digital: Crossref. ed. 1 v. 1, ano 2021. Disponível em:
VIANA, Maria. Sou Educador: educação infantil. 1 ed. São Paulo: Eureka, 2015. Disponível em: < https://www.estantevirtual.com.br/livros/maria-viana/sou-educador-educacao-infantil/4095576436> Acesso em: 16 set. 2022.
WAJSKOP, Gisela. Brincar na educação infantil: uma história que se repete/. 9. ed. v. 34. São Paulo: Cortez, 2012. Disponível em:
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).