LITERATURA AFRO-BRASILEIRA: POSSIBILIDADES DE UMA CONSCIÊNCIA NEGRA
Abstract
The present research arose from a problem with the professional trained in Pedagogy and a racial identity beyond Law 11.645 / 2008. With the focus of a children's literature for an ancient communication of this identity, this search seeks to: reflect on the importance of Afro literature -Brazilian; choosing an Afro-Brazilian literature can influence the process of constructing racial identity; to think about the importance of working in Afro-Brazilian literature in Brazilian schools. Presenting important data for teacher knowledge, this research brings historical and legislative elements on the subject, resulting in a source of data relevant to the understanding of racial education and teacher training.
References
BRASIL, Decreto nº 1.331-A, de 17 de fevereiro de 1854. Disponível em < http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-1331-a-17-fevereiro-1854-590146-publicacaooriginal-115292-pe.html> Acesso em: 05 de dez. de 2015.
BRASIL, Lei nº 9.394, de 20 e dezembro e 1996. Lei de Diretrizes e Bases para a Educação. Disponível em
BRASIL, Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm> Acesso em: 05 de dez. de 2015.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais. 2011. Disponível em < http://portal.inep.gov.br/web/saeb/parametros-curriculares-nacionais> Acesso em 23 de maio de 2016.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília:DF, 1997. Disponível em
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. – São Paulo: Autores Associados & Cortez, 1981.
JOVINO, Ione. Literatura Infanto -juvenil com personagens negros no Brasil. In: SOUZA, Florentina; LIMA, Maria Nazaré. (Org). Literatura Afro-brasileira. Salvador: Centro de estudos afro – orientais. – Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.
MARIOSA, Gilmara Santos; REIS, Maria da Glória dos. A influência da literatura infantil afro-brasileira na construção das identidades das crianças. v. 8. Parte A. Estação Literária: PR: Londrina, 2011. Disponível em< https://escrevivencia.files.wordpress.com/2014/03/a-influc3aancia-d-aliteratura-infantil-afro-brasileira-na-constuc3a7c3a3o-das-idnetidades-das-crianc3a7as.pdf> Acesso em 23 de maio de 2016.
MESQUITA, Armindo Teixeira. A leitura: um passaporte para a vida. Álabe [2171-9624], 2011 iss:3. Disponível em: < http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/45/45 > Acesso em: 04 de jun. de 2016.
MEC/SECAD. A Lei no 10.639/03 como fruto da luta anti-racista do Movimento Negro. In: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. – Brasília: Diversidade, 2005. 236 p. (Coleção Educação para todos).
MEC/SECAD. Orientações e ações para a educação das relações étnicos raciais. – Brasília: SECAD, 2006.
MONTEIRO LOBATO. Histórias de Tia Anastácia. v. 11. 1. ed. – São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1973.
SARAIVA, Juracy Assmann (Org.). Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. – Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. – 23. ed. 8. reimpr. – São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Africanidades Brasileiras: Trata-se de uma nova disciplina ou de uma área de pesquisas? in MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. – 2. ed. – Brasília: MEC, 2005.
SILVA, Wagner Rodrigues; MAGALHÃES, Hilda Gomes Dutra orgs. Ensino de língua e literatura: caderno didático. – Palmas, TO: Nagô, 2010.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Tradução Cláudia Shilling. – 6. ed. – Porto Alegre, RS: Artmed,1998.
TOCANTINS. Referencial Curricular do Ensino Fundamental das escolas públicas do Estado do Tocantins: Ensino Fundamental do 1º ao 9º ano. 2ª Edição / Secretaria de Estado da Educação e Cultura. -TO: 2009. 281 p.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).