AS METODOLOGIAS ATIVAS COMO FERRAMENTAS AUXILIARES NA PRÁTICA DOCENTE: UMA REFLEXÃO SOBRE A LITERATURA NA EAD DURANTE A PANDEMIA DA COVID-19
Abstract
Reading/writing goes through several (trans)formations that begin in early childhood education, through drawings and storytelling, to technical studies in the later stages of school. During the pandemic, written and oral language underwent some adaptations, necessitating rethinking strategies and intensifying the use of active methodologies. We aim here to reflect on active methodologies and their uses, the concept of distance education, the importance of literary content and the conditions of teaching practice during the social distance imposed by the pandemic. We anchored our research in the concepts brought by Rildo Cosson, José Manuel Moran, José Armando Valente and others, which emphasize the interaction between language with the use of literature and Information and Communication Technologies (ICT). Methodologically, we used the qualitative approach. In this reflection, we consider that the multiplicities of contemporary praxis allowed the teacher to use active approaches that brought the ormation of the subject closer to his daily life.
References
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018. Edição do Kindle.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 1 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011. 101 p. Disponível em: https://lelivros.love/book/download-pedagogia-da-autonomia-paulo-freire-em-epub-mobi-e-pdf/. Acesso em: 06 ago. 2021.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura? São Paulo: Brasiliense, 1997. 74p. (Coleção Primeiros Passos)
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: ____ Pesquisa Social, Teoria, Método e Criatividade. Organização Maria Cecília de Souza Minayo et al. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MORAN, José Manuel. Desafios da Educação a Distância no Brasil. In: ____ Educação a distância: pontos e contrapontos. Organização Valéria Amorim Arantes. São Paulo: Summus Editorial, 2011. Edição do Kindle.
MORAN, Jose Manuel. A Educação que Desejamos: novos desafios e como chegar lá. 1ª ed. Campinas: Papirus, 2014. Edição do Kindle.
MORAN, José Manuel. Metodologias Ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: MORAN, José Manuel; BACICH, Lilian (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. Edição e-PUB.
PEREIRA, Fábio Inácio. Aprendizagem por Pares e os Desafios da Educação para o Senso-Crítico. International Journal on Active Learning, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 06-12, jan/jun. 2017. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/ijoal/article/view/76/18. Acesso em: 15 jun. 2021.
TOCANTINS, Secretaria de Educação, Juventude e Esportes do Estado do Tocantins. Plano de Retomada das Atividades Escolares Presenciais - Ensino Híbrido: práticas pedagógicas, de gestão e promoção da saúde. Palmas: SEDUC, 2021. Disponível em: https://www.to.gov.br/seduc/plano-de-retomada-das-atividades-escolares-presenciais-ensino-hibrido/slhat9gve0c. Acesso em: 02 jun. 2021.
TORI, Romero. Educação sem Distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. 2ª ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. Edição do Kindle
TORNAGHI, Alberto José da Costa; PRADO, Maria Elisabette B. Brito; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Tecnologias na Educação: ensinando e aprendendo com as TIC. Brasília, DF: Secretaria de Educação a Distância, 2010. Disponível em: https://pt.slideshare.net/marinicenoya/tecnologia-na-educao-tic-manual-cursista. Acesso em: 07 jul. 2021.
VALENTE, José Armando. Educação a distância: criando abordagens educacionais que possibilitam a construção de conhecimento. In: Educação a distância: pontos e contrapontos. ARANTES, Valéria Amorim (org.). São Paulo: Summus Editorial, 2011. Edição do Kindle.
VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: MORAN, José Manuel; BACICH, Lilian (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. Edição e-PUB.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).