AS METODOLOGIAS ATIVAS COMO FERRAMENTAS AUXILIARES NA PRÁTICA DOCENTE: UMA REFLEXÃO SOBRE A LITERATURA NA EAD DURANTE A PANDEMIA DA COVID-19

Abstract

Reading/writing goes through several (trans)formations that begin in early childhood education, through drawings and storytelling, to technical studies in the later stages of school. During the pandemic, written and oral language underwent some adaptations, necessitating rethinking strategies and intensifying the use of active methodologies. We aim here to reflect on active methodologies and their uses, the concept of distance education, the importance of literary content and the conditions of teaching practice during the social distance imposed by the pandemic. We anchored our research in the concepts brought by Rildo Cosson, José Manuel Moran, José Armando Valente and others, which emphasize the interaction between language with the use of literature and Information and Communication Technologies (ICT). Methodologically, we used the qualitative approach. In this reflection, we consider that the multiplicities of contemporary praxis allowed the teacher to use active approaches that brought the ormation of the subject closer to his daily life.

Author Biographies

Hosana da Silva de Melo, Universidade Estadual do Tocantins (Unitins)

Mestra em Letras: Ensino de Língua e Literatura (PPGL) pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Inglesa e Complementação para Magistério Superior pela Faculdade Internacional de Curitiba (FACINTER/IBEPX). Especialista em Gestão Pública e Qualidade no Serviço pela Universidade Estadual do Tocantins. Graduada em Direito pela Fundação Universidade Federal do Tocantins. Graduada em Letras pelo Centro Universitário Luterano de Palmas. Técnica de Nível Superior na Universidade Estadual do Tocantins (Unitins). 

César Alessandro Sagrillo Figueiredo, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutor em Ciência Política na linha de pesquisa de Política Internacional pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência Política da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS. Mestrado em Ciência Política pela mesma Instituição. Vinculado como Professor Adjunto III em Ciência Política no Curso de Licenciatura em Ciências Sociais da Universidade Federal do Norte Tocantins (UFNT) e Coordenador do Grupo de Pesquisa GELIPE - Grupo de Estudo em Literatura, Política e Ensino, desenvolvendo atividades de ensino, pesquisa e extensão. Docente permanente do PPG Letras/UFNT e do PPG em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais/UFNT.

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Published
2023-02-06