CARTOGRAFIAS EM (DES)CONSTRUÇÃO: OS SENTIDOS DA ‘ESCOLA’ NO ATENDIMENTO PEDAGÓGICO HOSPITALAR E DOMICILIAR
Abstract
The article objectives is to discuss the meaning that are produced and brokered for school ideas throughout the hospital and pedagogical home care of children and adolescents diagnosed with serious illness that unable them attend regular schools, require the pedagogical follow-up offered by teachers in hospital classes and/or at home, until returning to school. This work has cartography as a research method, because it is open to the continuous movements that emerge in the “corners” (intermezzo) between the house, the hospital and the school. Interviews and “schizodiary” were used as information production devices, with Schizoanalysis as a theoretical-methodological contribution. From this research territory, it can be said that school senses pass through molar (hard) and molecular (malleable) lines in which each teacher and student build for themselves a sense of school, according to the (in)translations they make in their experiential flows.
References
BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Editora Alfaguara, 1º edição, 2016
BRASIL, Estatuto da Criança e do Adolescente, Câmara dos Deputados, Lei nº8.069, de 13 de julho de 1990. DOU de 16/07/1990-ECA, Brasília, DF.
BRASIL, Ministério da Educação. Classe Hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC; SEESP, 2002.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Editora Escuta, São Paulo, 1998.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Editora 34, São Paulo, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 01. Editora 34, São Paulo, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.04. Editora 34, São Paulo, 2012
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Editora 34, São Paulo, 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka por uma literatura menor. Editora Autêntica, Belo Horizonte, 2017.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa escrever. Editora Olho D´Água, São Paulo, 1997.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do desejo. Ed. Vozes, Petrópolis, 1996.
HUR, Domenico Uhng. Psicologia, Política e Esquizoanálise. Campinas, SP. Editora Alínea, 2019.
RAIC; Daniele Farias Freire. O pedagogo-bricoleur: diferenças nas tramas da pedagogicidade. Editora Appis, 1ª ed, Curitiba, 2020.
ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. A Cartografia e a relação pesquisa e vida. Psicologia & Sociedade, n. 21, PUC –MG, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/zdCCTKbXYhjdVYL4VS8cXWh/abstract/?lang=pt Acesso em 10 de dez. 2021.
TEDESCO, Silvia; SADE, Christian; CALIMAN, Luciana Vieira. A entrevista na pesquisa cartográfica: a experiência do dizer. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia. (orgs.) Pistas do método da cartografia. Porto Alegre, Sulina, 2016.
SISCAR, Marcos. Jacques Derrida: literatura, política e tradução. Editora Autores Associados, Campinas, SP, 2012.
VASCONCELOS, Sandra Maria Farias. Histórias de formação de professores para a Classe Hospitalar. Revista Educação Especial, v.28, n.51, jan-abr 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/9118/pdf. Acesso em 05 dez. 2021
VAZ, Tamiris. Docência em deriva: atravessamentos de um devir professor. Seminário de pesquisa em educação da região Sul. 2012. IX ANPED Sul. Anais ANPED Sul. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1243/790 Acesso em 20 nov. 2021.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).