CARTOGRAFIAS EM (DES)CONSTRUÇÃO: OS SENTIDOS DA ‘ESCOLA’ NO ATENDIMENTO PEDAGÓGICO HOSPITALAR E DOMICILIAR

Abstract

The article objectives is to discuss the meaning that are produced and brokered for school ideas throughout the hospital and pedagogical home care of children and adolescents diagnosed with serious illness that unable them attend regular schools, require the pedagogical follow-up offered by teachers in hospital classes and/or at home, until returning to school. This work has cartography as a research method, because it is open to the continuous movements that emerge in the “corners” (intermezzo) between the house, the hospital and the school. Interviews and “schizodiary” were used as information production devices, with Schizoanalysis as a theoretical-methodological contribution. From this research territory, it can be said that school senses pass through molar (hard) and molecular (malleable) lines in which each teacher and student build for themselves a sense of school, according to the (in)translations they make in their experiential flows.

Author Biographies

Natália Silva Resende, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduada em Psicologia (pela PUC-MG). Mestre em Educação (pela UESB). 

Daniele Farias Freire Raic , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutora em Educação; Pós-doutorado em Educação (Faced/UFBA). Professora titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, no Departamento de Ciências Humanas e Letras (DCHL/UESB). Professora dos programas de pós-graduação em Educação (PPGEd/UESB) e em Educação Científica e Formação de Professores (PPG.ECFP/UESB). Líder do Grupo de Estudos em Formação, Políticas e Práticas Educativas e Curriculares (Geforppec/CAPES). 

References

BAREMBLITT, Gregório. Compêndio de Análise Institucional e outras correntes: teoria e prática. Editora Instituto Félix Guattari, 5ª edição, Belo Horizonte, 2002.

BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Editora Alfaguara, 1º edição, 2016

BRASIL, Estatuto da Criança e do Adolescente, Câmara dos Deputados, Lei nº8.069, de 13 de julho de 1990. DOU de 16/07/1990-ECA, Brasília, DF.

BRASIL, Ministério da Educação. Classe Hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC; SEESP, 2002.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Editora Escuta, São Paulo, 1998.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Editora 34, São Paulo, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 01. Editora 34, São Paulo, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.04. Editora 34, São Paulo, 2012

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Editora 34, São Paulo, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka por uma literatura menor. Editora Autêntica, Belo Horizonte, 2017.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa escrever. Editora Olho D´Água, São Paulo, 1997.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do desejo. Ed. Vozes, Petrópolis, 1996.

HUR, Domenico Uhng. Psicologia, Política e Esquizoanálise. Campinas, SP. Editora Alínea, 2019.

RAIC; Daniele Farias Freire. O pedagogo-bricoleur: diferenças nas tramas da pedagogicidade. Editora Appis, 1ª ed, Curitiba, 2020.

ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. A Cartografia e a relação pesquisa e vida. Psicologia & Sociedade, n. 21, PUC –MG, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/zdCCTKbXYhjdVYL4VS8cXWh/abstract/?lang=pt Acesso em 10 de dez. 2021.

TEDESCO, Silvia; SADE, Christian; CALIMAN, Luciana Vieira. A entrevista na pesquisa cartográfica: a experiência do dizer. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia. (orgs.) Pistas do método da cartografia. Porto Alegre, Sulina, 2016.

SISCAR, Marcos. Jacques Derrida: literatura, política e tradução. Editora Autores Associados, Campinas, SP, 2012.

VASCONCELOS, Sandra Maria Farias. Histórias de formação de professores para a Classe Hospitalar. Revista Educação Especial, v.28, n.51, jan-abr 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/9118/pdf. Acesso em 05 dez. 2021

VAZ, Tamiris. Docência em deriva: atravessamentos de um devir professor. Seminário de pesquisa em educação da região Sul. 2012. IX ANPED Sul. Anais ANPED Sul. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1243/790 Acesso em 20 nov. 2021.
Published
2022-10-25