A FORMAÇÃO DOCENTE NO BRASIL: DILEMAS E DESAFIOS

  • Joyce Duailibe Laignier Barbosa Santos Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Vânia Maria de Araújo Passos Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • José Damião Trindade Rocha Universidade Federal do Tocantins - UFT

Abstract

Abstract: This article proposes to reflect on the most urgent challenges and dilemmas in teacher education, as well talks about teaching questions. Through descriptive bibliographic research about theme, is made a brief review of the historical education trajectory in Brazil and of the curricular parameters of teacher training and practice. Through several authors study, it is possible to affirm that teaching is in the process of transformation, and many aspects interfere with the quality of teacher education and practice, such as the quality of training courses, the requirement of internships, continuing training, the historical, cultural, political and technological process in which it is inserted, the improvement of teaching practices and knowledge, the relationship between student-teacher, the complexity of the diversity and particularity of educational ambience, the ability to put together scientific knowledge and experiential knowledge, the valuation of the profession, structural conditions among other factors. 

Key words: teacher education; teaching practices; education professionals.

Author Biographies

Joyce Duailibe Laignier Barbosa Santos, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Possui graduação em Gestão Pública pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO Campus Palmas (2012); e graduação em Psicologia pelo Centro Universitário Luterano de Palmas - CEULP/ULBRA (2014). Especialista em Gestão de Pessoas pela Universidade Federal do Tocantins - FAPTO/UFT. Especialista em Psicologia Clínica: formação sistêmica no atendimento em casal e família pelo Centro Universitário de Araraquara - UNIARA. Atualmente trabalha como gestora pública na Universidade Federal do Tocantins (UFT), como Conselheira do CRP-23 e atua como psicóloga clínica em consultório particular.

 

Vânia Maria de Araújo Passos, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2011). Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (1995). Especialista em Avaliação Educacional (UnB - 1998). Especialista em Administração Educacional: política, planejamento e gestão (UnB/UNITINS - 1992). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Ciências Filosofia e Letras de Araguari, MG (1988). Atualmente é professora do Curso de Pedagogia, da Fundação Universidade Federal do Tocantins - UFT, campus de Miracema.

José Damião Trindade Rocha, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutor em Educação/UFBA, (2009). Mestre em Educação Brasileira/UFG, (2002). Pedagogo. Coordenador do Mestrado Profissional em Educação UFT. Sócio da Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Sócio da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (Anped). Sócio da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Associado da Rides (Rede Inter-regional Norte, Nordeste e Centro-Oeste sobre Docência na Educação Básica e Superior). 

Published
2018-03-22
Section
Artigos