O ESTUDANTE CEGO EM ESTÁGIO CURRICULAR OBRIGATÓRIO: ALGUMAS REFLEXÕES A PARTIR DE UM RELATO DE EXPERIÊNCIA
Abstract
The presence of students with disabilities in Brazilian Higher Education has shown barriers that hinder the permanence and the quality of academic education at an university scope. Given this reality, the present study was based on an experience report. It aimed to analyze the Compulsory Curricular Internship formation, undertaken in field from the perspective of a blind student at a Federal Public University, seeking to contribute and improve this process. Based on data from document analysis and online questionnaire, it was found, among other aspects, the existence of barriers in the student's compulsory curricular internship process. There is a need of institutional guidelines for compulsory curricular internship for students with disabilities that take into account the dimensions of accessibility. Also, the need to articulation of institutional actions within the Inclusion and Accessibility Policy of the Institution and Support Network is highlighted, aiming to ensure the conditions for the development of skills and competences in the professional practice of students with disabilities in curricular internship fields.
References
BRASIL. Resolução n.º 2, de 24 de fevereiro de 1981. Autoriza a concessão de dilatação de prazo de conclusão do curso de graduação aos alunos portadores de deficiência física, afecções congênitas ou adquiridas. 1981.
______. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. DF: Brasília, 1988.
______. Política Nacional de Educação Especial. 1994.
______. Lei n 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). DF: Brasília, 1996a.
______. Ministério da Educação e Cultura. MEC. Aviso Circular n.º 277, de 8 de maio de 1996. 1996b.
______. Decreto-Lei n.º 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. 1999.
______. Decreto-Lei n.º 3.956, de 8 de outubro de 2001. Promulga a Convenção Interamericana para a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Pessoas Portadoras de Deficiência. 2001.
______. Portaria n.º 3.284, de 7 de novembro de 2003. Dispõe sobre requisitos de acessibilidade de pessoas portadoras de deficiências, para instruir os processos de autorização e de reconhecimento de cursos, e de credenciamento de instituições. 2003.
______. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, 2008.
______. Decreto-Lei n.º 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. 2009.
______. Decreto n.º 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. 2011.
______. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Brasília, DF, 2016.
BURGSTAHLER, S.; MOORE, E.; CRAWFORD, L. 2011 Report of the AccessSTEM/AccessComputing/ DO-IT Longitudinal Transition Study. University of Washington, DO-IT, 2011. [online]. Disponível em: https://www.washington.edu/doit/2011-report-accessstemaccesscomputingdo-it-longitudinal-transition-study-alts. Acesso em 03 mar. 2021.
BURGSTAHLER, S.; BELLMAN, S. Perceived benefits of internships for subgroups of students with disabilities. Journal of Vocational Rehabilitation. 2009; 31(3): 155-165.
CABRAL, L. S. A. Orientação acadêmica e profissional dos estudantes universitários com deficiência: perspectivas internacionais. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
DINIZ, D. O Que É Deficiência? São Paulo: Brasiliense, 2007.
DINIZ, D.; BARBOSA, L.; SANTOS, W. R. Deficiência, Direitos Humanos e Justiça. SUR, v. 6, n. 11, 2009.
DIYENNO, C.; MULVIHILL, T.; WESSEL, R. D.; MARKLE, L. Experiences of Students with Physical Disabilities in a Summer Internship Program. Journal of Postsecondary Education and Disability, 32(2), 147-157, 2019.
FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 4.ed. São Paulo: Saraiva, 2003.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1988. 99p.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em:
______. Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em:
______. Sinopse Estatística da Educação Superior 2016. Brasília: Inep, 2017. Disponível em:
LEITE, A. P. O. R.; SANTOS, C. M. M.; SILVA, F. G.; MALTA, J. O.; ARAÚJO, L. K. R.; LIMA, M. S. L. O estágio supervisionado de alunos com deficiência em uma perspectiva inclusiva. Revista Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 3, n. 1, 2021.
LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006.
MARTINS, L. M. S. M. Inclusão do estudante com deficiência no ensino superior e a formação continuada do docente universitário. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
MELO, F. R. L. V.; MARTINS, M. H. Legislação para estudantes com deficiência no ensino superior no Brasil e em Portugal: algumas reflexões. Acta Scientiarum, v.38, n.3, 2016.
OLIVEIRA, A. P. D. Percepções da pessoa com deficiência face à formação e ao trabalho. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Social) – Instituto Politécnico de Bragança, Bragança, 2020.
PINHEIRO, M. D. Egressos universitários com deficiência e inserção no mercado de trabalho competitivo. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
SASSAKI, R Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), 2006.
SILVA, L. G. S. Orientações didáticas para atuação pedagógica junto a estudantes com deficiência visual no ensino superior. In: MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira (Org.). Inclusão no ensino superior: docência e necessidades educacionais especiais. Natal: EDUFRN, 2013.
VENDRAMIN, C. Repensando mitos contemporâneos: o capacitismo. In: III Simpósio Internacional repensando mitos contemporâneos, 2019, Campinas. Anais eletrônicos, Campinas: UNICAMP, 2019. p. 16-25. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/simpac/article/viewFile/4389/4393. Acesso em: 4 mar. 2021.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).