COMPONENTES DE ENSINO DE INGLÊS EM PLANOS DE AULA DO CURSO CELTA

Abstract

This work is a snippet from dissertation research, in which we investigate the teaching planning within a context of initial foreign language (FL) teacher training. The CELTA course has a distinctive characterization from the traditional academic teaching education, regarding duration and international reach. To answer the question: Which aspects related to FL teaching are approached in lesson plan making by the CELTA course teachers?, we will identify the nature of these teaching aspects and its frequency in the analyzed corpus. The selected corpus to this work is formed by twenty-six lesson plan made by five teachers in the CELTA course in April 2019. The analysis is based on studies about teacher education, FL teaching methodologies and planning. The partial results indicate that the teaching aspects of the lesson plans tend to prioritize formal aspects, such as grammar and language skills.

Author Biographies

Ana Beatriz Miranda Jorge, UFCG

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Universidade Federal de Campina Grande. 

Edmilson Luiz Rafael, Universidade Federal de Campina Grande

Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Universidade Federal de Campina Grande. 

References

AMIGUES, René. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: A. R. MACHADO, Anna Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva: uma abordagem discursiva. Londrina: EDUEL, 2004. p. 35-53.

CELANI, Maria Antonieta. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão? In: LEFFA, Vilson (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. 2 ed. Pelotas: EDUCAT, 2008. p. 23-44.

CELCE-MURCIA, Marianne; LARSEN-FREEMAN, Diane. The Grammar Book: An ESL/EFL teacher's course. 2 ed. Boston: Heinle Cengage Learning, 1999.

LARSEN-FREEMAN, Diane; ANDERSON, Marti. Techniques and Principles in Language Teaching. 3 ed. Oxford: Oxford University Press, 2011.

LEFFA, Vilson. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In: LEFFA, Vilson (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. 2 ed. Pelotas: EDUCAT, 2008. p. 353-376.

OLIVEIRA, Luciano Amaral. Aula de inglês: do planejamento à avaliação. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

PENNYCOOK, Alastair. English in the world/the world in English. In: BURNS, Anne; COFFIN, Caroline (Eds.). Analysing English in a Global Context. New York: Routlege, 2001. p. 78-89.

RICHARDS, Jack; RODGERS, Theodore. Approaches and Methods in Language Teaching. 3 ed. Nova York: Cambridge University Press, 2014.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Published
2021-07-16