NOTAS SOBRE UMA PESQUISA COM CRIANÇAS: INTERPELAÇÕES DO CAMPO, OU, QUANDO O PRESIDENTE DIZ “E DAÍ”?

Abstract

The article entitled “Notes on a survey of children: questions from the field, or, when the president says‘ so what ’?” presents a set of concerns that have arisen in our investigative pathways with children in social movements struggling for housing, with cuts in the production of their spaces in the struggle and their representations, as well as the presence of families in the educational institutions they attend. Investigating these issues requires ways to be built with children and not just inside their homes, seeking to understand the relationships maintained with the environment in which they live. Being and researching with children and their families living in occupations implies trying other ways of doing research that seek to narrow and get to know these privileged partners. Based on the principle that epistemological, methodological and ethical issues guide our ways of doing research, we also present some paths and instruments adopted in our investigations, among which we can mention the use of drawings, photographs, workshop proposals and interviews as ways of knowing the ways of life of children and their families, with emphasis on women and children from these contexts.

Author Biographies

Marcia Aparecida Gobbi, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Graduação em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, atuando nos cursos de Licenciatura em Ciências Sociais e de Pedagogia e junto Programa de Pós-Graduação em Educação. 

Cleriston Izidro dos Anjos, UFAL

Pedagogo (UNESP), Mestre em Educação (USP), Doutor em Educação (UFAL). Professor da Universidade Federal de Alagoas na área de Fundamentos e Práticas da Educação Infantil.

Paula Martins Vicente, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo

Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo e Mestrado em Arquitetura pela mesma instituição, na área de concentração “Paisagem e Ambiente” (Linha de pesquisa “Paisagem e Sociedade”), em que pesquisou a relação das crianças com os espaços livres públicos da cidade, com enfoque nas áreas periféricas. 

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Published
2021-02-24