INTERVENÇÕES PEDAGÓGICAS ATRAVÉS DA LOUSA DIGITAL INTERATIVA NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Abstract

This paper aims to analyze how the Interactive Digital Board (IDB) mediates pedagogical interventions in the literacy process. Methodologically, the article was developed through an exploratory, descriptive and explanatory research, applying the bibliographic research procedure, which subsidized the whole theoretical contextualization; from Bozza, Kenski, Piaget, Saviani, Souza, among others; these substantiated our research by bridging theory and practice. In addition to the field study, based on the qualitative approach, using the Participatory Research method in the development of pedagogical interventions in the literacy process through LDI technology. The obtained results show that the students are protagonists in individual or group practical activities and with excellent interaction between them; moreover, pedagogical interventions through LDI contributed to the learning and improvement of student literacy.

Author Biographies

Advanusia Santos Silva de Oliveira, Universidade Tiradentes (UNIT)

Bolsista pelo Programa de Apoio Institucional à Pós-Graduação Stricto Sensu (PROCAPS/UNIT) no Doutorado em Educação da Universidade Tiradentes (PPED/UNIT) Membro do Grupo de Pesquisa Docência, Avaliação, Currículo e Contemporaneidade (GPDACC/UNIT).  

Henrique Nou Schneider, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (1985), mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas (1989) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002), na área de Mídia e Conhecimento. Atualmente é professor da Universidade Federal de Sergipe e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe. É avaliador de cursos de graduação junto ao INEP/MEC. É Presidente do Comitê Gestor da Rede COMEP/RNP em Sergipe (Rede MetroAju). Foi Coordenador do Comitê Gestor Institucional de Formação Inicial e Continuada de Profissionais do Magistério da Educação Básica (COMFOR/MEC/UFS) de 2014 a 2016. Tem experiência na área
de Ciência da Computação, com ênfase em Ciência da Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: informática educativa, interface humano-computador, banco de dados, engenharia de software, sociologia e filosofia da Internet, educação e educação a distância.

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Published
2022-05-17