INTERVENÇÕES PEDAGÓGICAS ATRAVÉS DA LOUSA DIGITAL INTERATIVA NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS DO ENSINO FUNDAMENTAL
Abstract
This paper aims to analyze how the Interactive Digital Board (IDB) mediates pedagogical interventions in the literacy process. Methodologically, the article was developed through an exploratory, descriptive and explanatory research, applying the bibliographic research procedure, which subsidized the whole theoretical contextualization; from Bozza, Kenski, Piaget, Saviani, Souza, among others; these substantiated our research by bridging theory and practice. In addition to the field study, based on the qualitative approach, using the Participatory Research method in the development of pedagogical interventions in the literacy process through LDI technology. The obtained results show that the students are protagonists in individual or group practical activities and with excellent interaction between them; moreover, pedagogical interventions through LDI contributed to the learning and improvement of student literacy.
References
BOZZA, Sandra. Ensinar a ler e a escrever: uma possibilidade de inclusão social. Organização de Rogério Bozza. Pinhais: Editora Melo, 2008.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo Romeu. Pesquisa participante: o saber da partilha. In: Pesquisa participante: o saber da partilha. Ideias e Letras, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa: primeiro e segundo ciclos. 3. ed. Brasília, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2013.
BRASIL. Planejando a Próxima Década: Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. 2014. Disponível em:
CORSARO, William A. The Sociology of childhood. Thousand Oaks Cal.; Pine Forge Press, 1997.
D’AMBROSIO, Izabel Silva Santos. História em quadrinhos digital como estratégia de desenvolvimento da escrita em inglês. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2016. 126f.
EPSON. Projetor Interativo BrightLink 450wi+/455wi: Manual do usuário. Epson América, Inc., 2010.
EPSON. Manual do usuário BrightLink® 475wi+/485wi+. 2014. Disponível em:
FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. Editora Cortez. São Paulo. 1991.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.
FITAS, Elisabete Sacramento; COSTA, Cecília. Quadros interativos: relato das experiências realizadas no âmbito do ensino e aprendizagem da Matemática. In A. P. Canavarro, D. Moreira, & I. M. Rocha (orgs.), tecnologias e educação Matemática (p. 340-353). Lisboa: Secção de Educação Matemática, 2008.
FRADE, Isabel Cristina Alves Silva. Alfabetização digital: problematização do conceito e possíveis relações com a pedagogia e com a aprendizagem inicial do sistema de escrita. In: COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa (orgs). Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2° Ed. 248 p. p.59-83. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2010.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. 8° ed. Campinas: SP, Papirus, 2010.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MORAN, José Manuel, et al. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 3ª ed, Campinas, Papirus 2000.
NAKASHIMA, Rosária Helena Ruiz; AMARAL, Sergio Ferreira do Amaral. A linguagem audiovisual da Lousa Digital interativa no contexto educacional. © ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.8, n.1, p. 33-48, dez. 2006 – ISSN: 1676-2592.
XX, XX; XX, XX; CONCEIÇÃO, Sheilla Silva da. Os Recursos Tecnológicos no Contexto da Sala de Aula. 2017. 10 ENFOPE, Aracaju- SE.
PEREIRA, Max Augusto Franco. A Lousa Digital Interativa na rede pública municipal de ensino em Aracaju: uma tecnologia digital de informação e comunicação com vetor de transformação cultural. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015, 282f.
PIAGET, Jean. Seis estudos de Psicologia. Rio de Janeiro: Forense, 1967. Título original: Six études de psychologie, 1964.
PIAGET, Jean. Biologia e Conhecimento. 2° Ed. São Paulo, SP: Vozes. 1996.
PIAGET, J.; INHELDER, B. A psicologia da criança. 16a. Edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
PRENSKY, M. H. Sapiens Digital: from digital immigrants and digital natives to digital wisdom. Innovate – Journal of online education. Vol. 5, Nº 3, 2009.
RAPPAPORT, C.R. Modelo piagetiano. In RAPPAPOR ;T; FIORI; DAVIS. Teorias do Desenvolvimento: conceitos fundamentais - Vol. 1. EPU,? : 1981. p. 51-75
ROJO, Roxane; BARBOSA, Jacqueline P. Hipermodernidade, Multiletramentos e Gêneros Discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
RUSSO, Maria de Fátima. Alfabetização: um processo em construção. - - 6. Ed. –São Paulo: Saraiva, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Educação em diálogo. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2011.
XX, XX. Um Ambiente Ergonômico de Ensino-Aprendizagem Informatizado. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. 2002.
XX, XX. Inovação, educação e tecnologias digitais na sociedade do conhecimento. In: Ist International Conference on Convergence in Information Science, Tecnology and Education (CONCITEC), 2016. São Cristóvão, Anais, UFS. 2016.
TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e Alfabetização. 8° ed. (Coleção Questões da Nossa Época; v. 47). São Paulo: Cortez, 2006.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).