O GRÊMIO ESTUDANTIL E OS DESAFIOS DA GESTÃO DEMOCRÁTICA NA ESCOLA PÚBLICA
Abstract
The theme of this article is the relationship between student union and school management. The participation of the student body is currently something encouraged by the education systems, and the main means is the performance of the student union, representative entity of the students. School management, in turn, from a democratic profile, should be responsible for ensuring the citizen participation of students and other community members in the life of the school. Therefore, the objective of this work is to analyze the official documents that help the management team in the implementation of the student body. Our hypothesis is that the existence of the guild as representative, autonomous and deliberative entity of the students is more due to a bureaucratic (if not mandatory) necessity than an effective commitment to the development of participatory students and concerned with the destiny of the school. To do so, we carry out a bibliographic review about democratic school management and student movement and analysis of official documents. As a theoretical contribution, we use the concepts of democracy and participation by Bobbio, Matteucci & Pasquino (1998) and Demo (1993), who postulate social participation as "conquest", as opposed to the welfare and centralizing positions that exist in school . We also consider the contributions of researchers such as Carlos (2006), Gadotti (2014) and Moura (2010), who address the student union and democratic management in school.
References
BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de Política. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1998. Trad. Carmen C, Varriale et al.
BRITO, L. M. P. B.; FREIRE, J. L.; GURGEL, F. F. Gestão participativa: um processo contínuo? Revista Labor. n.5, v.1, 2011.
CARLOS, A. G. Grêmio Estudantil e participação do estudante. 2006, 118p. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política e Sociedade). PUC-SP, São Paulo.
CHAUÍ, M. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 1983.
DEMO, Pedro. Participação é conquista: noções de política social participativa. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1993.
FERREIRA, S. C. Grêmio estudantil: um disparador de subjetividades coletivas e emancipatórias. Tese de Doutorado. São Paulo: FEUSP, 2002.
FUJITA. I. K. A gestão participativa na educação pública brasileira: desafios na implantação e o perfil do gestor. ENIAC Pesquisa, Guarulhos (SP), v. 4, n. 2, jul-dez. 2015.
GADOTTI, Moacir. Gestão Democrática da Educação com Participação Popular no Planejamento e na Organização da Educação Nacional. Disponível em < http://conae2014.mec.gov.br/images/pdf/artigo_moacir_gadotti.pdf>. Acessado em 12mai.2019.
GIOVINAZZO JR. C. A. A educação escolar segundo os adolescentes: um estudo sobre a relação entre a escola e seus alunos. Tese de Doutorado. São Paulo: PUC, 2003.
GRÊMIO PADRE ROMEO MECCA. Estatuto. Cópia disponibilizada pela gestão escolar, 2019.
INSTITUTO SOU DA PAZ. Caderno Grêmio em Forma. 2.ed. Disponível em <https://www.educacao.sp.gov.br/gremio-estudantil>. Acessado em 5mai.2019.
MARCUSE, H. Ideologia da sociedade industrial. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
MARTINS, F. A. S. A voz do estudante na educação pública: um estudo sobre participação de jovens por meio do grêmio estudantil. 2010. 168p. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação da UFMG, Belo Horizonte.
MORAIS, P. S. Participação como forma de ampliação dos espaços democráticos: concepções e perspectivas para gestão da escola. <http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0437.pdf>. .Acessado em 16mai.2019.
MOURA, M. R. L. O grêmio estudantil na gestão da escola democrática: protagonismo e resiliência ou despolitização das práticas formativas? Revista de Ciências da Educação – UNISAL. Americana (SP), Ano XII, N. 23, 2º semestre/2010, p. 273-292.
NOVA ESCOLA. PNE: Meta 19. Revista Nova Escola. 01jul.2012. Disponível em: < https://novaescola.org.br/conteudo/2996/pne-meta-19>. Acessado em 4jun.2019.
PESCUMA, D. O Grêmio Estudantil: uma realidade a ser conquistada. Dissertação de Mestrado. São Paulo: PUC, 1990.
PIOLLI, E.; PEREIRA, Luciano; MESKO, A. de S. R. A proposta de reorganização escolar do governo paulista e o movimento estudantil secundarista. Crítica Educativa (Sorocaba/SP), vol. 2, n. 1, p. 21-35, jan./jun., 2016.
SALLES, Helena da Motta. Gestão democrática e participativa. 3. ed. rev. ampl. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração / UFSC; [Brasília]: CAPES: UAB, 2014.
SÃO PAULO (ESTADO). SECRETARIA DA EDUCAÇÃO. Documento Orientador para o processo de eleição de representantes dos Grêmios Estudantis nas escolas estaduais em 2019. Anexo II. Disponível em: <https://www.educacao.sp.gov.br/wp-content/uploads/2019/02/Documento-Orientador-Gr%C3%AAmio-2019.pdf>. Acessado em 15mai.2019.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Grêmio escolar: perguntas e repostas. Disponível em: <https://www.todospelaeducacao.org.br/conteudo/perguntas-e-respostas-o-que-e-um-gremio-escolar>. Acessado em 25mai.2019.
UNIÃO BRASILEIRA DOS ESTUDANTES SECUNDARISTAS (UBES). História: UBES. Disponível em <http://ubes.org.br/memoria/historia/>. Acessado em 26mai.2019.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).