TEACHERS' PERCEPTIONS REGARDING THE USE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (DICT) AND THE APPROACH TO MULTILITERACIES IN THE CLASSROOM

Résumé

This research is a theoretical-practical study on teachers' perception regarding the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the approach to multiliteracies in the classroom. The objective was to understand the perception of two Portuguese language teachers working at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA) - Abaetetuba campus regarding the use of DICT and the approach to multiliteracies in the classroom. In this study, an exploratory investigation of a qualitative nature was conducted through field research grounded in an ethnographic approach. Ultimately, it was revealed that the emerging perspectives related to multiliteracies indicate the promotion of educational practices that are critical, reflective, and pluralistic, fostering the cognitive competencies necessary for collective knowledge production.

Biographie de l'auteur

Isabelly Raiane Silva dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)

Doutoranda e Mestre em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada em Letras/Inglês pela UFPA, em Letras/Português pelo Centro Universitário Internacional UNINTER e em Letras/Espanhol pelo Centro Universitário Ítalo Brasileiro. Graduanda em Letras/Francês pela UFPA. É professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). 

Références

BATISTA, N. et al. Mapas híbridos e multimodais: em busca de multiletramentos na Cartografia Escolar. Pesquisar - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, Florianópolis, v. 5, n. 7, p. 19-35, 2018.
CANDAU, V. (org.). Reinventar a Escola. Petrópolis: Vozes, 2010.
COSTA, J.; OLIVEIRA, M. (orgs.). Novas linguagens e novas tecnologias: educação e sociabilidade. Petrópolis: Vozes, 2004.
DE AQUINO, C. Como aprender: andragogia e as habilidades de aprendizagem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
DIAS, R. DIAS, C. A Importância dos Estilos de Aprendizagem: Um Estudo de Caso Sobre o Processo de Ensinar e Aprender Inglês. Olhares Plurais, Maceió, v. 2, n. 15, p. 17-31, 2016.
DIONÍSIO, Â. (org.). Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. Curitiba: Editora Positivo, 2005.
MORAN, J. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2013.
MORAN, J.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2007.
MOURA, D. Trabalho e formação docente na educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
OLIVEIRA. I. Paulo Freire: gênese da interculturalidade no Brasil. Curitiba: CRV, 2015.
ROJO, R. Gêneros discursivos do Círculo de Bakthin e multiletramentos. In: ROJO, R. (org.). Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola 2013. p. 13-36.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, R.; MOURA, E. (org.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11-31.
ROJO, R.; MOURA, E. (org.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
URIARTE, U. O que é fazer etnografia para os antropólogos. Ponto Urbe, São Paulo, v. 1, n. 11, p. 1-13, 2012.
Publiée
2025-04-23