TEACHERS' PERCEPTIONS REGARDING THE USE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (DICT) AND THE APPROACH TO MULTILITERACIES IN THE CLASSROOM
Abstract
This research is a theoretical-practical study on teachers' perception regarding the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the approach to multiliteracies in the classroom. The objective was to understand the perception of two Portuguese language teachers working at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA) - Abaetetuba campus regarding the use of DICT and the approach to multiliteracies in the classroom. In this study, an exploratory investigation of a qualitative nature was conducted through field research grounded in an ethnographic approach. Ultimately, it was revealed that the emerging perspectives related to multiliteracies indicate the promotion of educational practices that are critical, reflective, and pluralistic, fostering the cognitive competencies necessary for collective knowledge production.
References
CANDAU, V. (org.). Reinventar a Escola. Petrópolis: Vozes, 2010.
COSTA, J.; OLIVEIRA, M. (orgs.). Novas linguagens e novas tecnologias: educação e sociabilidade. Petrópolis: Vozes, 2004.
DE AQUINO, C. Como aprender: andragogia e as habilidades de aprendizagem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
DIAS, R. DIAS, C. A Importância dos Estilos de Aprendizagem: Um Estudo de Caso Sobre o Processo de Ensinar e Aprender Inglês. Olhares Plurais, Maceió, v. 2, n. 15, p. 17-31, 2016.
DIONÍSIO, Â. (org.). Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. Curitiba: Editora Positivo, 2005.
MORAN, J. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2013.
MORAN, J.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2007.
MOURA, D. Trabalho e formação docente na educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
OLIVEIRA. I. Paulo Freire: gênese da interculturalidade no Brasil. Curitiba: CRV, 2015.
ROJO, R. Gêneros discursivos do Círculo de Bakthin e multiletramentos. In: ROJO, R. (org.). Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola 2013. p. 13-36.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, R.; MOURA, E. (org.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11-31.
ROJO, R.; MOURA, E. (org.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
URIARTE, U. O que é fazer etnografia para os antropólogos. Ponto Urbe, São Paulo, v. 1, n. 11, p. 1-13, 2012.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).