A TECNOLOGIA ASSISTIVA NO CONTEXTO EDUCACIONAL ESCOLAR VOLTADA PARA O AUTISTA: A INCLUSÃO EM QUESTÃO

Abstract

The purpose of this work is to present Assistive Technology (AT) and address its potential for the curricular process, specifically for work aimed at the inclusion of autistic people, starting, on the other hand, from the questioning about the need for deepening about autism, which can also bring subsidies to the curricular contexts that welcome autistic students. Currently, there is still a lack of knowledge about AT, as there is also a lack of curricular proposals in the training of teachers to deal with students with special needs in Multifunctional Resource Rooms, in focus, with autistic people, enrolled in regular schools. This is relevant, since studies in the Education Area bring a generalizing and superficial approach to this specificity. Among the AT categories, there is the use of Augmentative and Alternative Communication (AAC), which is a technology used with subjects with Autistic Spectrum Disorder (ASD) in the school environment, object of this research in the Graduate Program in Education and Contemporaneity (PPGEduC/UNEB). In addition to this issue of the use of AAC (AT) in subjects with ASD, which is inserted in the technical mold, there is also a questioning regarding the understanding of Autism from the point of view of a subjectivity approach, which considers the psychic infrastructure of the autistic, which makes a difference in the diagnostic issue and clinical referral, which goes beyond the strictly pedagogical and educational scope of the school, contextualized with Information and Communication Technologies, and which re-dimensions the understanding of the potentials of AT and the school inclusion of the person with autism, as well as indicating unique possibilities for the reception of this being, in accordance with its uniqueness.

Author Biographies

Rangel Cardoso Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC), da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Linha de Pesquisa: Educação, Currículo e Processos Tecnológicos e membro do Grupo de Pesquisa Educação e Humanidades - UMANITÀ / CNPq. Graduado em Letras pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

Arnaud Soares de Lima Junior, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutor em Educação pela UFBA. Professor Pleno da UNEB. Docente Permanente do PPGEduC. Membro Fundador do Instituto Freudiano e Clínica Psicanalítica (IFCP/UNEB). Orientador da pesquisa objeto deste artigo.

References

ASSUMPÇÃO JR., Francisco Baptista; KUCZYNSKI, Evelyn. Autismo: Conceito e Diagnóstico. In: SELLA, Ana Carolina; RIBEIRO, Daniela Mendonça.(Org.) Análise do Comportamento Aplicada ao Transtorno do Espectro Autista. 1 ed. Curitiba: Appris, 2018.

BAUMAN, Zygmut. Modernidade Líquida. Jorge Zahar Editor: Rio de Janeiro, 2001.

_______________ . Ética Pós-Moderna. 3ª ed. São Paulo: Ed. Paulus, 2006.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido se desmancha no ar: A aventura da Modernidade. Companhia das Letras: São Paulo, 1986.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Tradução Rosaura Eichenberg. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.

BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009.

_______. Presidência da República. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Brasília, DF. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Disponível em: Acesso em 15setembro. 2021.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede – A era da informação: economia, sociedade e cultura V. I. 14ª impressão. Tradução: Roneide Venancio Majer. Paz e Terra: São Paulo. 1999.

FREUD, Z. O Mal Estar na Civilização. Rio de Janeiro: Imago Editora. 1974.

GALVÃO FILHO, T. Tecnologia Assistiva: um itinerário da construção da área no Brasil. Curitiba: Editora CRV, 2022.

_________________. Tecnologia Assistiva para uma Escola Inclusiva: apropriação, demandas e perspectivas. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

GIACOIA JR., Oswaldo. Nietzsche e a Modernidade segundo Habermas. In: MARTINS, Clélia A.; POKER, José G. (Organizadores) Reconhecimento, direito e discursividade em Habermas. São Paulo: FAP-UNIFESP, 2014.

GIDDENS, Anthony. As Consequências da Modernidade. Tradução de Raul Fiker – São Paulo: Editora UNESP, 1991.

LIMA JR., A. S. de. Tecnologias Inteligentes e educação: currículo hipertextual. Rio de Janeiro: Quartet, 2005.

LIMA JR., A. S. de. O impossível da comunicação e a metáfora da linguagem: uma compreensão alternativa da relação entre as Tecnologias de Informação e Comunicação e os Processos Formativos tecida no contexto da prática profissional. In: AMORIM, Antônio; LIMA JR., Arnaud Soares de; MENEZES, Jaci. (Orgs.) Educação e contemporaneidade: Processos e metamorfoses. Rio de Janeiro: Quartet, 2010, p. 15-54.

LIMA JR, A. S, de.; FIALHO, Nadia Hage. A noção de sujeito da Ciência e a subversão da Psicanálise: provocações para a pesquisa e para a Educação. Caderno de Pesquisa Esse in Curso, Salvador, v.1, p. 23-36, 2007.

LIMA JR, A. S, de. A escola no contexto das tecnologias de comunicação e informação: do dialético ao virtual. Salvador: EDUNEB, 2007.

LIMA JR, A. S, de. O dinamismo do sujeito na ciência, tecnologia, inovação e educação. In: LIMA JR, Arnaud S. de. (Org.). Educação e contemporaneidade: contextos e singularidades. EDUFBA/EDUNEB, 2012, p.29 a 66.

LIMA JR, Arnaud Soares de. Educação e Humanidades: conhecimento ou saber? 1 ed. Rio de Janeiro: Autografia, 2021.

ROUANET, Sérgio. Humanismo e Contra-iluminismos. IN Cadernos de Cultura e a Comunicação Contemporâneas. FACOM, Salvador, 1994.

SALES, M. V. S. As Tecnologias no Contexto Educativo: perspectivas de inovação e de transformação. In: SALES, M.V.S.(Org.) Tecnologias e Educação a Distância: os desafios para formação. Salvador: Eduneb, 2018, p. 79-102.
Published
2024-08-20
Section
Artigos