ENSINO DE LEITURA LITERÁRIA E ECOS SUBJETIVOS NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)

Abstract

This work discusses an experience with literary reading in the 8th grade of Youth and Adult Education (EJA), in a public school of Araguaína - Tocantins. There is a short mention of the literature made through the expression "literary text" in its curriculum reference document which simply justifies the teaching of standard rules of the language. Such determination of the literature place in EJA sets a teaching which aims to control the reading of texts and the world around students. Once they deviate from those rules, the mistake is set and the reading and perspective of the world end up being imprisoned. In this study, the results show that a literary reading teaching which enrich the subjectivities is able to promote autonomy, weirdness, critical thinking and positioning front hegemonic discourses which silent students´ voice in such teaching method.

Author Biographies

Wiliana Carneiro Carvalho, Secretaria Municipal de Educação de Araguaína - TO

Doutoranda pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).  Mestra em Letras Ensino de Língua e Literatura pela UFT. Graduada em Letras Português e Francês pela UFPI. Professora na EJA - Ensino fundamental (séries finais) na Rede Municipal de Ensino de Araguaína - TO. 

Juscelino Laurindo dos Santos , Secretaria Municipal de Educação de Araguaína - TO

Mestre em Estudo de Cultura e Território pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Especialista em Educação de Jovens e Adultos na Diversidade e Inclusão Social (UFT). Graduado em Pedagogia pela Fundação Universidade do Tocantins (Unitins). Coordenador Pedagógico da Escola Municipal Raimundo Paulino - RECICLARTE.

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Published
2023-02-06