CIDADANIA PLANETÁRIA NOS SONS DOS POVOS INDÍGENAS DO CEARÁ: ARRANJOS MUSICAIS POLIFÔNICOS ESCRITOS PARA CORAL

Abstract

The article presents the aspects related to the study of the cultural contexts and musical manifestations of five indigenous peoples of Ceará, which will be an integral part of the repertoire of the Choir of the Pedagogical Support and Monitoring Program (PAAP) of the Federal University of Ceará (UFC). The objective of the inclusion of indigenous musical education in the activities of the Choir is to articulate music in a transversal and transdisciplinary way as an instrument of integral formation. In the theoretical foundation, one of the most discussed authors was the sociologist Boaventura de Sousa, who claims to exist an abyssal line between scientific knowledge, said as the only true one for being proven through methods and experiments, and popular knowledge of indigenous peoples and peasants, not accepted by the scientific community, but which, for centuries, remained orally protected. The methodology used was action research, which glimpses both the lived practice, life experience, academic research and its evidential processes.

Author Biographies

Ana Cléria Soares da Rocha, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutora em Ciência da Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora do Curso de Licenciatura em Música do Instituto de Cultura e Arte da Universidade Federal do Ceará. 

Silvia Elisabeth Miranda de Moraes, Federal University of Ceara

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Pós-doutora pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Professora do Curso de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC). 

References

ANTUNES, T. O. 1863: O Ano em que um decreto – que nunca existiu -extinguiu uma população indígena que nunca deixou de existir. Revista Aedos, [S. l.], v. 4, n. 10, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/aedos/article/view/29051. Acesso em: 20 jul. 2022.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

COHN, C. Culturas em Transformações: os índios e as civilizações. São Paulo: Perspectiva, 2001.

FARIAS, Airton. História do Ceará. 6ª ed. rev. e ampli. Fortaleza: Armazém da Cultura, 2012.

LACLAU, E. Emancipation(s). London: Verso, 2007.

MORAES, Silvia Elisabeth; FREIRE, Ludmila de Almeida. The University Curriculum and the Ecology of Knowledges: building a Planetary Citizenship, in Transnational Curriculum Inquiry, Vol 13, No 1. 2016.

OLIVEIRA, Acauam Silvério de. O Modelo Semiótico de Luiz Tatit e Suas Implicações na Análise da Canção Popular no Brasil: algumas considerações iniciais. Linguagem – Est. e Pesq., Catalão-GO, vol. 16, n. 2, p. 131-147, jul./dez. 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos Cebrap, 79, São Paulo, 2007.

UNIÃO EUROPÉIA, Adelco, Esplar. Situação dos povos indígenas do Ceará: Movimento Indígena do Ceará, Fortaleza, 2016.

TATIT, Luís. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo, Edusp, 1996.

TATIT, Luís. Semiótica da canção: música e letra. São Paulo, Escuta, 1995.

TUGNY, Rosângela Pereira de; QUEIROZ, Ruben Caixeta. Músicas Africanas e Indígenas no Brasil: Editora UFMG, Belo Horizonte, 2006.
Published
2023-05-15
Section
Artigos