DA COMPLEXIDADE DA INFÂNCIA AOS DIREITOS DAS CRIANÇAS

PESQUISAS COM CRIANÇAS E A PRODUÇÃO DAS CULTURAS INFANTIS

  • Altino José Martins Filho UDESC
  • Ana Cristina Coll Delgado Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Abstract

This article discusses questions about research with children, covering the potential of children and their voices, bringing together conceptualizations concerning childhood cultures, including reflections on the rights and active participation of children. The theoretical reference covers authors of Childhood/Child Studies and the methodology starts from a theoretical review of studies and research already undertaken with the resumption of epistemological and methodological challenges. Some webs of social relations between adults and children are discussed and proposed, which ensure the production of children's cultures, giving priority to the creative force and resistance of children, with the pretension of focus and perceive their points of view and know what they have to tell and teach us. Our contribution is to identify an intense movement of rupture and reconstruction of concepts about the place of children in research and in society.

Author Biographies

Altino José Martins Filho, UDESC

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS. Estágio doutoral na Universidade do Minho/Portugal. Professor na Universidade do Estado de Santa Catarina/UDESC. Professor na Secretaria Municipal de Florianópolis. Orientador no Curso Lato Sensu – Especialização em Educação Infantil na Faculdade Municipal da Palhoça/FMP. 

Ana Cristina Coll Delgado, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Graduada em Pedagogia, com especialização em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense - UFF, com estágio doutoral no Instituto de Estudos da Criança da Universidade do Minho, Braga/Portugal. Pós-doutorado na Universidade de Caen, no Centro de Ciências da Educação - França. Professora da Fundação Universidade do Rio Grande - FURG de 1991 a 2011. Professora Associada aposentada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas - UFPEL, com orientações no Doutorado e Professora colaboradora na Universidade Estadual de Santa Catarina/UDESC. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq de 2005 a 2015. Publicações, pesquisas e orientações no campo dos Estudos da Infância/Estudos da Criança e na Educação Infantil. Organizou de 2005 a 2013, quatro dossiês dos Estudos da Infância no Brasil reunindo pesquisadores de Universidades Estrangeiras e Brasileiras. Coordena o Grupo de Pesquisa CIC - Crianças, Infâncias e Culturas desde 2005.

Published
2018-09-03
Section
Artigos