PROCESSO DE EFETIVAÇÃO DAS POLÍTICAS PÚBLICAS PARA A EDUCAÇÃO HOSPITALAR NA REGIÃO NORTE DO PAÍS

  • Roger Trindade Pereira Universidade Federal do Tocantins
  • Jaqueline Mendes Costa Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Carmem Lucia Artioli Rolim Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Rosilene Lagares Universidade Federal do Tocantins - UFT

Abstract

The article aims to discuss to what extent the educational law of the hospitalized subjects in the northern region of the country is effective through public policies. The methodology consists of an exploratory study of a qualitative approach, with information collected through bibliographic review and documentary research. The results show the increase in the number of hospital classes in the North between 2008 and 2011. However, in the period from 2011 to 2015, the recent academic mapping presents a stagnation in its effectiveness and in the consequent educational offer. As hypothesis, there is a possible lack of pedagogical and budgetary dialogue between the education and health sectors. As a conclusion, it is proposed that academic research in these sectors should focus more attention on the demands related to the effectiveness of public policies in hospital education.

Author Biographies

Jaqueline Mendes Costa, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduada em Enfermagem pela Universidade Gama Filho. Pós-graduação Lato Senso em Saúde Pública e PSF para Enfermeiros pela Universidade Gama Filho. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Mestranda em Educação (PPGE/UFT).

Carmem Lucia Artioli Rolim, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Licenciada em Ciências e Matemática e Especialista em Informática e Sistemas de Informação pela Universidade de Sorocaba. Mestre em Educação pela Uniso. Doutora em Educação pela Unimep. Professora da Universidade Federal do Tocantins, leciona e orienta no curso de Pedagogia e no Mestrado em Educação (PPGE/UFT).

Rosilene Lagares, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Goiás (UFG). Mestre e Doutora em Educação (UFG). Professora da Universidade Federal do Tocantins (UFT), leciona e orienta no curso de Pedagogia e no Mestrado em Educação (PPGE/UFT).

Published
2018-09-03
Section
Artigos