SOME CONSIDERATIONS ABOUT ORALITY ON PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING: THE ORAL GENRE “DEBATE” IN THE TEXTBOOK

  • Gil Roberto Negreiros Universidade Federal de Santa Maria
  • Huanna Sperb Ross Universidade Federal de Santa Maria
  • Aline Rubiane Arnemann Universidade Federal de Santa Maria

Abstract

Abstract: The subject of this article is the teaching material about oral genre on the Basic Education. We aim to analyze a chapter of a Portuguese Language textbook about the oral genre "debate". Besides that, we also aim to evaluate the quality of this chapter, as well as the specificities, which can involve an efficient application in teaching situations. We base, theoretically, on Socio-interactionism, Vygotsky (1991), and on genebrin perspective of textual genres, Dolz e Schneuwly (2004). Methodologically, we adopt the qualitative method of inductive character. The results reveal that the three teaching proposals of the debate found on the corpus are spiral in nature because exploring similar, but more complex phases in each approach. In addition, we highlight to work with both the textbook and teaching of the oral language.

Keywords: Interaction; public oral genres; debate; textbook; Portuguese language teaching.

Author Biographies

Gil Roberto Negreiros, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Letras pela Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações - UNINCOR, especialização em Língua Portuguesa pela Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG, mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP, doutorado também em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP e pós-doutorado pela Universidade de São Paulo - USP (Programa de Letras Clássicas e Vernáculas - área de História das Ideias Linguísticas). Professor do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal de Santa Maria.

Huanna Sperb Ross, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria. Graduada em Letras - Português/Inglês pelo Centro Universitário Franciscano. Durante a graduação, foi bolsista PIBID/CAPES/UNIFRA atuando no subprojeto Letras/Inglês. Atualmente, professora de Língua Inglesa e Língua Portuguesa na Escola Municipal de Ensino Fundamental Alfredo Lenhardt, Itaara. 

Aline Rubiane Arnemann, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Letras Licenciatura Habilitação Português e Literaturas da Língua Portuguesa (UFSM/2014), mestre em Estudos Linguísticos (UFSM/2017). Atualmente, é doutoranda em Estudos Linguísticos, investigando o critério de informatividade em sua pesquisa. Seus estudos estão situados na Linguística do Texto, envolvendo, também, Sociointeracionismo e Pesquisa-ação. Atua como tutora à distância (Letras) em disciplinas referentes à Estágio Curricular Supervisionado, é integrante do Grupo de Estudos em Linguística do Texto e Ensino (GELTE).

Published
2018-07-19