A VOZ QUE NÃO ECOA: A DOCÊNCIA E O ENSINO REMOTO EM TEMPOS PANDÊMICOS

Abstract

This article analyzes how teachers were represented in the media throughout the year 2020 in
the context of the new coronavirus pandemic. The news on the pandemic were systematized
considering the online publications of the newspaper O Estado de São Paulo, and also reports
of representative entities of the category, such as Sinpro [São Paulo Teachers Union] and
Apeoesp [Union of Official Teaching Teachers of the State of São Paulo]; whose theme was
the teacher's relationship and the changes that his work underwent in this period. This study
intends to give visibility to what has been published and discussed in the social field and its
reverberations for education, especially in this context of remote teaching.

Author Biographies

Alaina Alves, Universidade de São Paulo - USP

Pedagoga (2011) e Mestra em Educação (2015) pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. (USP). Atualmente é Coordenadora Pedagógica e atua como orientadora no MBA USP/Esalq. 

Rosebelly Nunes Marques, Universidade de São Paulo - USP

Graduada em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), Bacharel em Química e Licenciada em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), mestre em Química Analítica pelo Instituto de Química da Unesp/Araraquara (1996) e doutora em Química Analítica pelo Instituto de Química da Unesp/Araraquara (2002) e doutora em Educação pela Faculdade de Ciências e Letras da Unesp/Araraquara (2012). Atualmente é professora, RDIDP, da Universidade de São Paulo (USP), na Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ), em Piracicaba/SP, do Departamento de Economia, Administração e Sociologia. 

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Published
2023-06-16