A FORMA DE AVALIAR E A PROMOÇÃO DO SUCESSO ESCOLAR
Abstract
References
AMORIM, A.; SOUZA, S. M. Z. L. Avaliação institucional da universidade brasileira, Estudos em Avaliação Educacional. FCC, São Paulo, n.10, 1994.
ANGELO, T. A.; CROSS, K. P. Classroom assessment techniques: a handbook for college teachers. (2nd. ed.). San Francisco, Jossey Bass, 1993.
BLOOM, B.; HASTINGS, J. T.; MADAUS, G.F. (1975). Manual de Avaliação Formativa e Somativa do Aprendizado Escolar. Trad. Lílian Rochlitz Quintão. São Paulo: Livraria Pioneira Editora.
BRASIL, Lei de Diretrizes e B. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
Bzuneck, J.A. A motivação do aluno: Aspectos introdutórios. In: E. Boruchovitch; J.A. Bzuneck. (Orgs.). A Motivação do Aluno. Contribuições da Psicologia Contemporânea. (p.9-36). Petrópolis, RJ: Editora Vozes. 4ª edição, 2009.
BZUNECK, J. A. As crenças de autoeficácia dos professores. In: F.F. Sisto, G. de Oliveira, & L. D. T. Fini (Orgs.). Leituras de psicologia para formação de professores. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2000.
DALBEN, A. I. L. F. Avaliação escolar: um processo de reflexão da prática docente e da formação do professor no trabalho. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Minas Gerais, 1998.
DEPRESBITERIS, Lea, TAVARES, Marialva Rossi. Diversificar é preciso... Instrumentos e Técnicas de avaliação da Aprendizagem. São Paulo: SENAC, 1981.
FREITAS, L. C. de. et al. Avaliação Educacional: caminhando pela contramão. Rio de Janeiro, Vozes, 2009.
HOFFMAN, Jussara Avaliação Mediadora. Uma prática da pré-escola à universidade. Porto Alegre. Mediação. 2005
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo, Cortez, 2000.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem Jomtien, 1990. Disponível em http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/086291por. pdfAcesso em 14dez.2015
__________Verificação ou Avaliação: O que pratica a escola? Ideias. N8, São Paulo, FDE, 1998. p.133 -140.
VILLAS BOAS, B.M. DE F. Compreendendo a avaliação formativa. In. VILLAS BOAS, B.M. de F. (Org.) Avaliação formativa: práticas inovadoras. Campinas, SP, Papirus, 2011.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).