METODOLOGIAS ATIVAS E NOVOS PROCESSOS DE ENSINO-APRENDIZAGEM: UMA EXPERIÊNCIA INOVADORA

Abstract

This article presents a brief study, final product of the Graduate Course Lato Sensu Process Educational Innovators - PEI, conducted from bibliographic nature research of qualitative approach. The objective is to discuss learning in an increasingly interconnected social context, wich there are multiple communication channels that allow information to circulate rapidly, wich pedagogical practice should be understood as a time to experiment. There is a need for an innovative, open, dynamic, motivating practice and the active methodologies come as tools that will enable students to advance the processes of reflection, cognitive integration, elaboration and reworking of the practice. We understood the active methodologies as pedagogical approaches in which the student has an active role in the process of his learning, is responsible for seeking the information, discussing, searching for the solutions to the problems, learn by doing and reflecting critically on all the steps performed in the activities.

Author Biographies

Denise Sodré

Mestre em Linguística Portuguesa. Graduada em Letras- Português/Inglês. Especialista em ensino e aprendizagem. Aluna do Curso de Pós-graduação Lato Sensu Processo Educacionais Inovadores – PEI.

Olívia Aparecida Silva

Doutora em Literatura (UnB), Mestre em Letras/ Literatura (UFC), Graduada em Letras (UECE) e Aluna do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu Processo Educacionais Inovadores – PEI.  

Rachel Bernardes de Lima, UniCatólica

Mestrado em Educação pela Universidade Católica de Brasília (2006). Professora Especialista da Secretaria de Educação e Cultura do Estado do Tocantins. Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ciências Econômicas de Anápolis (1993). 

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Published
2021-09-28