DRAG QUEENS E DRAG KINGS: UMA EXPOSIÇÃO SOBRE A ARTE REVOLUCIONÁRIA E TRANSGRESSORA DAS DRAGS MADAME SATÃ, ELKE MARAVILHA, MARSHA P. JOHNSON, SYLVIA RIVERA E GLADYS BENTLEY
Abstract
References
AMANAJÁS, Igor. Drag queen: um percurso histórico pela arte dos atores transformistas. Revista Belas Artes, São Paulo, n. 16, set.-dez. 2014. Disponibilidade em: <https://www.belasartes.br/revistabelasartes/?pagina=player&slug=drag-queen-um-percurso-historico-pela-artedos-atores-transformistas>. Acesso em: 03 out. 2020.
BENTLEY, Gladys. 1952. I am a Woman Again. Ebony Magazine, Los Angeles, ago. 1952.
CHIDIAC, Maria T. Vargas, OLTRAMARI, Leandro Castro. Estudos de Psicologia, Campinas, n. 3. 2004. Disponibilidade em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-294X2004000300009&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 27 set. 2020.
CHURCH, Moira Mahoney. If This Be Sin: Gladys Bentley And The Performance Of Identity. 2018. Los Angeles: Tese – University of South Carolina, 2014.
JESUS, Jaqueline Gomes. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. 2ª ed. Brasília: Revista e Ampliada, 2012.
ELLISON, Joy, HOFFMAN, Nicholas. The Afterward: Sylvia Rivera and Marsha P. Johnson in the Medieval Imaginary. Society for Medieval Feminist Scholarship. 2019. Disponibilidade em: <https://ir.uiowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2140&context=mff>. Acesso em 08 out. 2020.
EVANS, Taylor Gail. “We Are Here and We Will Not Be Silenced”: Sylvia Rivera, STAR, and the Struggle for Transgender Rights, 1969–1974. The Mellon Mays Undergraduate Fellowship Journal; Cambridge. 2015
FRANÇA, Alexandre N. Mathias, GALEANO, Eduardo. Sociedade, sorry qualquer coisa: tombando a normatividade com a arte drag queen. In: Nos babados da academia: reflexões sobre pautas emancipatórias. Organização Sergio Luiz Baptista da Silva. Simões Filho: Editora Devires, 2019. p. 6-7.
GREEN, James Naylor. O Pasquim e Madame Satã, a" rainha" negra da boemia brasileira. Topoi: Rio de Janeiro, n. 7, jul.-dez. 2003. Disponibilidade em: < https://www.scielo.br/pdf/topoi/v4n7/2237-101X-topoi-4-07-00201.pdf>. Acesso em: 25 set. 2020.
HUTCHINSON, George. In search of Nella Larsen: A biography of the color line. Cambridge: Harvard University Press. 2009
JONES, Regina V. How Does A Bulldagger Get Out of the Footnote? or Gladys Bentley's Blues. Richmond: Ninepatch: A Creative Journal for Women and Gender Studies. Northwest, 2012. p. 1-14.
Joseph, Channig Gerard. “The first drag queen was a former slave”. The Nation, Nova York, 31 jan. 2020. Disponibilidade em: <https://www.thenation.com/article/society/drag-queen-slave-ball>. Acesso em 12. set. 2020.
KOSHIYAMA, Alice Mitika. A imposição da maternidade para as mulheres na história e nos meios de comunicação. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women‘s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis: jul-ago. 2017. Disponibilidade em: <http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499549438_ARQUIVO_17_13WW_11fazgen_Textocompleto_ComnSimposio_A.MKOSHIYAMA.doc1.pdf>. Acesso em 15. set. 2020.
LIMA, Heloisa Bezerra; NASCIMENTO, Raul V. Rodrigues. Transgeneridade e cárcere: diálogos sobre uma criminologia transfeminista: Revista transgressões, Natal 2015, v. 2, n. 2, p. 75-89, 10 dez. 2014.
GLBTQ. Matzer, Andrew. “Rivera, Sylvia (1951-2002)”. 2015. Disponibilidade em: <http://www.glbtqarchive.com/ssh/rivera_s_S.pdf/>. Acesso em 17 set. 2020.
Documentos revelados. Palmar, Aluizio. “Elke Maravilha desafiou a ditadura militar ao denunciar os “desaparecimentos” políticos”. São Paulo, 2016. <https://documentosrevelados.com.br/elke-maravilha-desafiou-a-ditadura-militar-ao-denunciar-os-desaparecimentos-politicos/> Acesso em 15 set. 2020.
ROBSON, Ruthann. Dressing Constitutionally: Hierarchy, Sexuality, and Democracy from Our Hairstyles to Our Shoes. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
SANTANA, José D. Leite; CARVALHO, Mário de Faria. O que pode um corpo queen? Sentidos outros para a pesquisa de questões de gênero na educação. Rio de Janeiro: Polêm!ca. 2019. p. 20-38.
SERLIN, David. Replaceable you: Engineering the body in postwar America. Chicago: University of Chicago Press. 2004.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).