PROBLEMATIZAR SEXUALIDADES DISSIDENTES NA ESCOLA? O QUE DIZEM MULHERES LÉSBICAS, BISSEXUAIS E PANSEXUAIS

Abstract

This article presents research results through dialogue with lesbian, bisexual and pansexual women, whose objective was to ponder on the possibility of the school taking on the social function of problematizing gender and sexualities, in the face of the setbacks experienced in the Brazilian educational field. Among which, the conservatism reflected in the actions and bills of the controversial Escola Sem Partido movement stands out, which, under the pretext of defending the family and the “neutrality” of science and education, aim to reiterate mechanisms of sexual stratification and curb any initiative to problematize heteronormativity, at school, through teacher surveillance and criminalization. Against these backward prerogatives, we defend the creation of circles of conversation, which are spaces for sensitive listening to the knowledge and experiences of dissident sexual subjects, in order to make their knowledge and readings of the world visible with the intention of collectively weaving a transgressive sexual education committed to social emancipation and overcoming heteroterrorism.

Author Biographies

Fabiana Rodrigues de Sousa, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Pós-Doutorado pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Pesquisadora do Grupo Práticas Sociais e Processos Educativos (UFSCar). 

Denise Alves Duarte, Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)

Mestre em Educação pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL) . Graduada em Pedagogia pela Universidade São Marcos e em Letras pela Universidade Metropolitana de Santos.  Professora da Educação Infantil, Educação Básica e Educação de Jovens e Adultos. Membro do Conselho Municipal de Educação do Município de São Bernardo do Campo/SP.

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Published
2022-02-14