PROBLEMATIZAR SEXUALIDADES DISSIDENTES NA ESCOLA? O QUE DIZEM MULHERES LÉSBICAS, BISSEXUAIS E PANSEXUAIS
Abstract
This article presents research results through dialogue with lesbian, bisexual and pansexual women, whose objective was to ponder on the possibility of the school taking on the social function of problematizing gender and sexualities, in the face of the setbacks experienced in the Brazilian educational field. Among which, the conservatism reflected in the actions and bills of the controversial Escola Sem Partido movement stands out, which, under the pretext of defending the family and the “neutrality” of science and education, aim to reiterate mechanisms of sexual stratification and curb any initiative to problematize heteronormativity, at school, through teacher surveillance and criminalization. Against these backward prerogatives, we defend the creation of circles of conversation, which are spaces for sensitive listening to the knowledge and experiences of dissident sexual subjects, in order to make their knowledge and readings of the world visible with the intention of collectively weaving a transgressive sexual education committed to social emancipation and overcoming heteroterrorism.
References
ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary; SILVA, Lorena B. (orgs.). et al. Juventudes e sexualidade. Brasília: UNESCO, 2004.
BECKER, Howard S. Outsiders: estudos de sociologia do desvio. Trad. Maria Luiza X. de Borges. Rio de Janeiro : Zahar, 2008.
BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 549-559, ago. 2011. Disponibilidade em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S0104-026X2011000200016&lng=en&tlng=pt Acesso em: 08 mar. 2021.
DUARTE, Denise Alves. A escola como espaço de problematização de gênero e sexualidades dissidentes: contribuições e olhares de mulheres lésbicas, bissexuais e pansexuais. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro Universitário Salesiano de São Paulo, Americana, 2020.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 36ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 15ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2017.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Aqui não temos gays nem lésbicas: estratégias discursivas de agentes públicos ante medidas de promoção do reconhecimento da diversidade sexual nas escolas. Bagoas – Estudos gays: gêneros e sexualidades, Natal, v.3, n. 4, 171-189, 2012. Disponibilidade em: https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2302 Acesso em 20 mar. 2021.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Ideologia de gênero: uma ofensiva reacionária transnacional. Tempo e Presença Digital, v. 32, p. 1-22, 2019. Disponibilidade em: http://www.koinonia.org.br/tpdigital/detalhes.asp?cod_artigo=591&cod _boletim=32&tipo=Artigo Acesso em: 25 fev. 2021.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Psicologia Política, v.18, n.43, p. 449-502, dez. 2018. Disponibilidade em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300004&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 08 mar. 2021.
LOURO, Guacira L. Pedagogias da sexualidade. In: ______. (org.) O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 7-34.
MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: roda de conversa: um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n.1, p. 98-106, jan./jun. 2014. Disponibilidade em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/448 Acesso em: 24 abr. 2021.
PARAÍSO, Marlucy. A ciranda do currículo com gênero, poder e resistência. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 388-415, set./dez. 2016. Disponibilidade em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/ paraiso.pdf Acesso em: 08 mar. 2021.
REIS, Tony. Gênero e LGBTFobia na educação. In: AÇÃO EDUCATIVA. (org.). A ideologia do movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016. p. 117-124.
RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades, v. 4, n. 05, 27 nov. 2012. Disponibilidade em: https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2309 Acesso em: 24 abr. 2021.
RUBIN, Gayle. Pensando o sexo: notas para uma teoria radical das políticas da sexualidade. Trad. Felipe Bruno Martins Fernandes. Rev. Miriam Pillar Grossi. Mar. 2012. Disponibilidade em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/ 123456789/1229/rubin_pensando_o_sexo.pdf Acesso em: 08 mar. 2021.
SAMPAIO, Juliana et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiência com jovens no sertão pernambucano. Interface (Botucatu), Botucatu , v. 18, supl. 2, p. 1299-1311, 2014 . Disponibilidade em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S14143283201400060 1299&lng=en&nrm=iso Acesso em 24 abr. 2021.
SEDGWICK, Eve K. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, jan./jun. 2007. Disponibilidade em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332007000 100003&lng=en&nrm=iso Acesso em 24 abr. 2021.
SILVA, Ana Paula da et al . Prostitutas, "traficadas" e pânicos morais: uma análise da produção de fatos em pesquisas sobre o "tráfico de seres humanos". Cadernos Pagu, Campinas, n. 25, p. 153-184, Dez. 2005. Disponibilidade em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010483332005000200007&lng=en&nrm=iso Acesso em: 25 fev. 2021.
SILVA, Antonio Fernando Gouvêa (org.). A busca do tema gerador na práxis da educação popular: metodologia e sistematização de experiências coletivas populares. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2007.
SIQUEIRA, Monalisa D.; KLIDZIO, Danieli. Bissexualidade e pansexualidade: identidades monodissidentes no contexto interiorano do Rio Grande do Sul. Revista Debates Insubmissos, Caruaru, ano 3, v.3, n. 9, Edição Especial, 2020. Disponibilidade em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/debatesinsubmissos/ Acesso em: 24 abr. 2021.
SOUSA, Fabiana Rodrigues. Resistir para existir: aportes freireanos para uma educação sexual transgressora e emancipadora. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2116462, p. 1-18, 2021 Disponibilidade em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16462 Acesso em: 08 mar. 2021.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).