ENSINO DA ARTE PARA PROFESSORAS DA EDUCAÇÃO INFANTIL: REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E PRÁTICAS PEDAGÓGICAS

Abstract

Art education is important for child development, as enables experiences that enhance the creative process. The aim the research was to understand the social representations of Early Childhood Education teachers about teaching Art in childhood and the implications for pedagogical work. It is characterized as exploratory quantitative and qualitative research. A questionnaire was applied on the pedagogical practices in the teaching of Art and a semi-structured interview was conducted to identify the social representations about this object. Quantitative data were treated with descriptive statistics and qualitative data, through content analysis, discussed in the light of Theory of Social Representations. 340 teachers answered questionnaire, which 30 were interviewed. Art education was represented as a “mess” space; but also the possibility expression and creativity. The teachers pointed out the need to adapt to the challenges in the teaching-learning process, such as lack of resources for classes and teaching knowledge about artistic languages.  

Author Biographies

Ana Paula dos Santos Leite, Universidade de Taubaté

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais, Universidade de Taubaté (Unitau). 

Alexandra Magna Rodrigues, Universidade de Taubaté

Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e Professora do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais, Universidade de Taubaté (Unitau). 

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte, educação e cultura. São Paulo: Perspectiva, 2002.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: RETO, Luís Antero; PINHEIRO, Augusto. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL, Ministério da Educação e Desportos. Secretária da Educação Fundamental. LEI Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC/SEF, 1996.
COLETO, Daniela Cristina. A importância da arte para a formação da criança. Revista Conteúdo. Capivari, v.1, n.3, jan./jul. 2010.
COSTA, Zuleika, SANTOS, Maria Alice Amaral dos. A arte na educação infantil: sua contribuição para o desenvolvimento. Out, 2016. XV Seminário Internacional de Educação. Educação e Interdisciplinaridade: Percursos teóricos e metodológicos.
COSTA, Willmann. Por que ainda há resistência à BNCC. 25 de Janeiro de 2018. Disponível em: < https://gestaoescolar.org.br/conteudo/1932/por-que-ainda-ha-resistencia-a-bncc>. Acesso em: 01 ago 2020.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da, CARVALHO, Rodrigo Saballa de (Org.). Arte contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando. 1. Ed. Porto Alegre: Mediação, 2017.
DOISE, Willem. Les représentations sociales: définition d’un concept. Connexions, Paris: Dunod, 1990. p. 111-174.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco Duarte. Por que arte-educação?. 7. ed. Campinas: Papirus, 1994.
EDWARDS, Carolyn, GANDINI, Leila, FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.
FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo, FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Metodologia do ensino de arte: fundamentos e proposições.2 ed. São Paulo: Cortez,2009.
JOVCHELOVITCH, Sandra. Psicologia social, saber, comunidade e cultura. 2010, p. 20-31. KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. In: ______ (org.) Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1997, p. 13-44.
LIMA, Ana Maria Botelho de. Influência da infraestrutura escolar no aprendizado. Ago. 2020. Disponível em: . Acesso em: 23 out. 2020.
MENDONÇA, Alice, BRAZÃO, Paulo. Arte: Conceito e representação no contexto pro¬fissional dos professores de dois cursos - Educação Física e Ensino Fundamental. Rev. Tempos Espaços Educ. | São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 12, n. 29, p. 25-44, abr./jun. 2019. Disponível em:< https://digituma.uma.pt/handle/10400.13/2768>. Acesso em: 17 out. 2020.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. Tradução: Sonia Fuhrmann. Petrópolis:Vozes,2012. Título original: La psychanalyse, son image et son public.
OLIVEIRA, Fátima Oliveira de, WERBA, Graziela Cristina. Representações Sociais. Rio de Janeiro: Vozes, 2012, p. 104-117.
RODRIGUES, Neidson. Por uma nova escola: o transitório e o permanente na educação. 11 ed. São Paulo: Cortez, 2017.
SPINK, Marie Jane. O estudo empírico das representações sociais. In SPINK, M. J. (org.) O conhecimento no cotidiano: As representações sociais na perspectiva da psicologia social. S. Paulo: Brasiliense, 1993.

TABILE, Ariete Fröhlich; JACOMETO, Marisa Claudia Durante. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Rev. psicopedag., São Paulo , v. 34, n. 103, p. 75-86, 2017 . Disponível em . Acesso em 24 out. 2020.

TURATO, Egberto Ribeiro. Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Revista Saúde Pública, v.39, p.507-514, 2005.

WACHELKE, João Fernando Rech, CAMARGO, Brigido Vizeu. Representações Sociais, Representações Individuais e Comportamento. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology - 2007, Vol. 41, Num. 3, p. 379-390. Disponível em:< http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rip/v41n3/v41n3a13.pdf>. Acesso em: 26 ago 2020.
Published
2021-04-14