CAMPO E ESTILO DAS SÉRIES FICCIONAIS TELEVISIVAS: NOTAS METODOLÓGICAS

  • Maíra Bianchini Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Abstract

In this essay, we articulate the theoretical and methodological notes that have guided our efforts to understand and analyze television fictional series, especially the theoretical repertoire regarding the social field of artistic and cultural production, by Bourdieu (1996). In our previous research, we have argued that television series production and distribution constitutes a field that implies a social space for position-taking (both creative and managerial) by the main agents involved - particularly, companies' original programming development executives and showrunners, chief-writers and executive-producers responsible for the creative teams that work in such television series. In association with Baxandall’s (2006) and Bordwell’s (2008) perspectives on style and the historical approach to social agents’ intentionality, synthesized by the problem-solution model, Bourdieu’s theoretical approach inspires the relational analysis of two instances – the cultural product’s production and the production process’ management – in a broad and comprehensive point of view of the works and the social agents involved (companies and creators), according to the specific logics in dispute in the social, economic and media context in which they are inserted.

Author Biography

Maíra Bianchini, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Doutora pelo Póscom/UFBA e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Midiática da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Membro do grupo de pesquisa a-Tevê – Laboratório de Análise de Teleficção e do Obitel Brasil – Observatório Íbero-Americano de Ficção Televisiva.

References

BAXANDALL, M. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Editora Schwarcz, 2006.
BIANCHINI, M. S. ‘Não é TV’: estratégias comunicacionais da HBO no contexto das redes digitais. 2011. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Midiática) – Departamento de Ciências da Comunicação, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, 2011.
BIANCHINI, M. S. A Netflix no campo de produção de séries televisivas e a construção narrativa de Arrested Development. 2018. 219 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, 2018.
BIANCHINI, M. S. Mercado audiovisual global em tempos de streaming: produção e distribuição de séries ficcionais televisivas – Parte I. Volume 4 – Para tirar do papel. Salvador: Benditas, 2020a. (Coleção narrAtiVas).
BIANCHINI, M. S. Mercado audiovisual global em tempos de streaming: produção e distribuição de séries ficcionais televisivas – Parte II. Volume 6 – Para tirar do papel. Salvador: Benditas, 2020b [no prelo]. (Coleção narrAtiVas).
BIANCHINI, M. S.; SOUZA, M. C. J. Netflix and innovation in Arrested Development’s narrative construction. In: BARKER, C.; WIATROWSKI, M. (ed.). The age of Netflix: critical essays on streaming media, digital delivery and instant access. Jefferson: McFarland & Company, 2017. p. 98-119.
BORDWELL, D. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008.
BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
CURTIN, M.; SHATTUC, J. The American television industry. Londres: British Film Institute, 2012.
ESQUENAZI, J. P. As séries televisivas. Lisboa: Edições Texto&Grafia, 2011.
GARNHAM, N. Bourdieu, the cultural arbitrary and television. In: CALHOUN, C.; LIPUMA, E.; POSTONE, M. (ed.). Bourdieu: critical perspectives. Cambridge: Polite Press, 1993. p. 178-192.
GITLIN, T. Inside prime time. Nova York: Pantheon Books, 1983.
GOMBRICH, E. H. Art and illusion: a study in the psychology of pictorial representation. Londres: Phaidon Press, 1984.
GOMBRICH, E. H. The story of art. Londres: Phaidon Press, 1999.
GOMBRICH, E. H. Sobre a interpretação da obra de arte: o quê, o porquê e o como. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo. Belo Horizonte, vol. 12, n. 13, p. 11-26, dez., 2005.
HESMONDHALGH, D. Bourdieu, the media and cultural production. Media, Culture and Society, vol. 28, n. 2, p. 211-231, 2006.
LOTZ, A. The television will be revolutionized. Nova York: New York University Press, 2014.
LOTZ, A. Portals: a treatise on internet-distributed television. Ann Arbor, Michigan: Maize Books, 2017.
MITTELL, J. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. Nova York: New York University Press, 2015.
PICADO, B.; SOUZA, M. C. J. Dimensões da autoria e do estilo na ficção seriada televisiva. MATRIZes, vol. 12, n. 2, p. 53-77, maio/ago. 2018.
SOUZA, M. C. J. Telenovela e representação social: Benedito Ruy Barbosa e a representação do popular na telenovela Renascer. Rio de Janeiro: E-Papers, 2004.
SOUZA, M. C. J. Campo da telenovela e autoria: notas sobre a construção social do poder do escritor nas telenovelas brasileiras. In: ENCONTRO LATINO DE ECONOMIA POLÍTICA DA INFORMAÇÃO, COMUNICAÇÃO E CULTURA (ENLEPICC), 5., Salvador. Anais [...]. Salvador, 2005. Disponível em: http://www.rp-bahia.com.br/biblioteca/pdf/MariaCarmemJacobDeSouza.pdf. Acesso em: 31 out. 2020.
SOUZA, M. C. J. O papel das redes de televisão na construção do lugar do autor nas telenovelas brasileiras: notas metodológicas. In: SOUZA, M. C. J.; BARRETO, R. R. (org.). Bourdieu e os estudos de mídia: campo, trajetória e autoria. Salvador: Edufba, 2014. p. 35-60.
SOUZA, M. C. J.; ARAÚJO, J. Gestão de autoria de telenovelas: questões preliminares sobre o papel das emissoras. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO (COMPÓS), XXII, Salvador. Anais [...]. Salvador, 2013. Disponível em: http://compos.org.br/data/biblioteca_2077.pdf. Acesso em: 31 out. 2020.
SOUZA, M. C. J.; WEBER, M H. Autoria no campo das telenovelas brasileiras: a política em Duas Caras e em A Favorita. In: SERAFIM, J. F. (org.). Autor e autoria no cinema e na televisão. Salvador: EDUFBA, 2009. p. 79-119.
THOMPSON, R. J. Television’s second golden age: from Hill Street Blues to ER. Syracuse, NY: Syracuse University Press, 1997.
Published
2020-12-22