OS PRINCÍPIOS DA COMPLEXIDADE E A ANÁLISE DO DISCURSO FRANCESA: EFEITOS DE UM PARADIGMA EMERGENTE
Abstract
this article analyzes relations between the Paradigm of Complexity and French Discourse Analysis (FDA), discussing to what extent the first is refracted through the latter in reference to epistemic and methodological bases, and concepts of subject, discourse and language. It employs the method of critical review on theoretical works, from Morin to Pêcheux. Discussions suggest that interdisciplinarity, reciprocity, interdependence, interaction or communion between distinct fields of knowledge integrate into FDA as a Complexity refraction, including the prominence of principles such as the organizational recursive, hologrammatic, systemic, dependence, retroactive circuit, self-organization and the reintroduction of knowledge into every form of knowledge. It confirms that, as much as Applied Linguistics, FDA becomes conducive to the functioning of the Complexity principles abovementioned. FDA’s vanguardism among theoretical lines on language not only illustrates an Emerging Paradigm, but it also guarantees that FDA is side by side with a Linguistics that is more mixed and indisciplinary, with more open, relational/deeper approaches on discursive phenomena.
References
ALVES ARAUJO, Gilberto. O Tocantins e seu ensino de inglês na proposta curricular para o ensino médio: entre expectativas e silenciamento. Revista Leia Escola, Campina Grande, v. 18, n. 3, p. 145-163, 2018.
ALVES ARAUJO, Gilberto. Discurso docente sobre a língua inglesa: concepções de ensino-aprendizagem, docência e linguagem. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Brasília, v. 20, n. 2, p. 226-253, 2019.
BRITO, Cristiane C. de P. e GUILHERME, Maria de Fátima F. Linguística Aplicada e Análise do Discurso: possíveis entrelaçamentos para a constituição de uma epistemologia. Cadernos Discursivos, Catalão, v .1, n. 1, p. 17-40, 2013.
BORGES, Helena. Bolsonaro defende cortes em cursos de Humanas e diz que dinheiro do contribuinte deve ir para 'leitura, escrita e fazer conta'. O Globo, Rio de Janeiro, 26 de abril 2019. Disponível em:
BOTTOMORE, Thomas. Dicionário do pensamento Marxista. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
CAPRA, Fritjof. O Ponto de mutação. São Paulo: Editora Cultrix, 2002.
CRITCHLEY, Simon. What is continental philosophy? International Journal of Philosophical Studies, Abingdon, n. 5, v. 3, p. 347-363, 1997.
FERREIRA, Maria Cristina L. O caráter singular da língua na análise do discurso. Organon, Porto Alegre, v. 17, n. 35, p. 189-200, 2003.
FERREIRA, Pedro M. G. Jesuítas na ciência. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica, 2012. Disponível em:
G1, Portal de Notícia da Globo. MEC estuda corte de investimentos nas faculdades de ciências humanas. Jornal Nacional, Rio de Janeiro, 26 de abril de 2019. Disponível em:
GLEICK, James. Caos: a criação de uma nova ciência. Rio de Janeiro: Elsevier, 1989.
HELSLOOT, Niels e HAK, Tony. Pêcheux's Contribution to Discourse Analysis. Forum Qualitative Social Research/Sozialforschung, Berlim, v. 8, n. 2, p. 1-22, 2007.
KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. Trad. Beatriz V. Boeira e Nelson Boeira. 5ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
LYONS, John. Linguagem e Linguística: uma introdução. Trad. Marilda W. Averbug e Clarisse S. de Souza. Rio de Janeiro: LTC Editora, 1987.
MACHADO, Isadora Lima. Nietzsche, o destino singular da linguagem. 258 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.
MARÉS, Chico. Principal alvo de Weintraub, ciências sociais e humanas recebem um quarto das bolsas de pesquisas do país. Agência Lupa, Rio de Janeiro, 17 de maio de 2019. Disponível em:
MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org.). Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MORAES, Maria Cândida. O Paradigma Educacional Emergente. Campinas: Papirus, 1997.
MORAES, Maria Cândida. Complexidade e transdisciplinaridade na formação docente. In: ------. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: teoria e prática docente. Organização Maria Cândida Moraes e Juan Miguel Batalloso Navas. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2010, p. 175-205.
MORIN, Edgar. Complexidade e ética da solidariedade. In: ------. Ensaios de complexidade. Organização Gustavo de Castro et al. Porto Alegre: Sulina, 1997, p. 15-24.
MORIN, Edgar. A necessidade de um pensamento complexo. In: ------. Representação e complexidade. Organização Cândido Mendes e Enrique Rodriguez Larreta. Rio de Janeiro: Garamond, 2003, p. 69-78.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento Complexo. 5ª ed. São Paulo: Instituto Piaget, 2008.
MORIN, Edgar e LE MOIGNE, Jean-Louis. A inteligência da complexidade. São Paulo: Peirópolis, 2000.
NOGUEIRA, Adriano. Filosofia, ciência, complexidade: questões para a educação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.
ORLANDI, Eni. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 6ª ed. Campinas: Pontes, 2005.
PÊCHEUX, Michel. Delimitações inversões, deslocamentos. Trad. J. H. Nunes. Cadernos de Estudos linguísticos, Campinas, n. 19, v. 1, p. 7-24, 1990. Disponível em:
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. de E. P. Orlandi et alii. Campinas: Unicamp, 1995.
PÊCHEUX, Michel. Análise Automática do Discurso. In: ------. Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. de E. P. Orlandi. Organização Françoise Gadet e Tony Hak. Campinas: Unicamp, 1997, p. 61-121.
PÊCHEUX, Michel. O Discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. de E. P. Orlandi. Campinas: Pontes, 2006.
PÊCHEUX, Michel et al. A Semântica e o Corte Saussuriano: língua, linguagem e discurso. Trad. de R. L. Baronas & F. C. Montanheiro. Revista eletrônica Linguasagem, São Carlos, v. 03, n. 01, p. 01-19, 2008.
SANTOS, Boaventura de S. Um discurso sobre as ciências. 7ª ed. Lisboa: edições Afrontamento, 1995.
PEREIRA, Aline. CNPq de Bolsonaro exclui Ciências Humanas e Sociais da concessão de bolsas Pibic. Associação de Docentes da UFFS, Chapecó, 30 de abril de 2020. Disponível em:
SALDAÑA, Paulo. Em meio a pandemia, governo Bolsonaro investe contra pesquisa em ciências humanas. Folha de São Paulo, São Paulo, 26 de março de 2020. Disponível em:
SBF, Sociedade Brasileira de Física. Sociedade Brasileira de Física repudia ataque às ciências humanas e mais um corte de 30% na educação. Acontece na SBF, 02 de maio de 2019. Disponível em:
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).