AS POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO NA ERA DOS EXTREMOS: CENÁRIOS E DESAFIOS NA PÓS-MODERNIDADE

  • Denylson Douglas de Lima Cardoso Universidade Católica de Brasília/ Mestrado em Educação https://orcid.org/0000-0002-4212-3696
  • Jean Robert Batana Pires Ferreira Universidade Católica de Brasília/ Doutorando em Educação

Abstract

Este artigo tem por objetivo compreender os elementos significativos que constituem a era dos extremos nas políticas de educação diante do cenário pandêmico social atual. No presente estudo, utiliza-se da metodologia de pesquisa bibliográfica e histórico crítico para compreensão das políticas públicas em educação que convencionou-se chamar de era dos extremos no contexto da pós-modernidade diante dos diversos problemas do indivíduo no século XXI com o agravamento da crise da pandemia causada pela COVID-19. A pergunta norteadora deste estudo consiste em responder a seguinte indagação: Para onde vão as políticas públicas de educação no contexto da pós-modernidade agravada pela crise do novo Coronavírus?  Identificamos o itinerário traçado para o cumprimento no sentido filosófico de pós-modernidade, a partir das perspectivas de Lyotard e na compreensão da definição de Era dos Extremos de Eric Hobsbawm. Das implicações sobre as políticas de educação na Era dos Extremos e Pós-Modernidade, entendemos que refletem sobre o agravamento da falta de políticas públicas efetivas no combate do novo Coronavírus. Considerou-se as possibilidades de uma nova Paideia com reflexões nos aportes do pensamento de Milton Santos.

Author Biographies

Denylson Douglas de Lima Cardoso, Universidade Católica de Brasília/ Mestrado em Educação

Doutorando em Educação pela Universidade Católica de Brasília.

Jean Robert Batana Pires Ferreira, Universidade Católica de Brasília/ Doutorando em Educação
 

Graduated in Mechanical Engineering from the Federal University of Espírito Santo (1995) and Master in Mechanical Engineering from the Federal University of Minas Gerais (1998). Currently, he is enrolled as a doctoral student in the Stricto Sensu Postgraduate Course at the Catholic University of Brasilia, in the area of ​​Education. He worked as an Associate Researcher in the Automation and Control group - GRACO / UnB from 1998 to 1999, and as a Technical Consultant at CNPq, at the Coordination of Engineering (COENG), in the areas of Materials Engineering, Metallurgy and Mines from 2000 to 2003 He worked as a Technical Consultant in Science and Technology at the Secretariat of Informatics and Automation Policies / SEPIN, from 03/2006 to 08/2008 at the Ministry of Science and Technology, where he joined since June 2009 as a public servant through a public competition, in the position of Science and Technology Analyst. He worked as an hourly professor in the courses in Computer Science, Mathematics, Information System and Analysis and Systems Development at the Catholic University of Brasilia from 2003. to 2012. He also worked as Research, Development and Innovation Coordinator in the Directorate of Satellites, Applications and Development, of the Brazilian Space Agency, from 2013 to 2017. He acted as Coordinator of Innovation Promotion at the Secretariat of Digital Policies / SEPOD between 2017 and 2018 and, currently, he is an advisor to the General Coordination of Digital Innovation at the Secretariat of Entrepreneurship and Innovation / SEMPI from the Ministry of Science, Technology, Innovations and Communications.

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Published
2021-07-22