Abstract
This article is intended to characterize social movements in the world of work and its articulations with popular educators and the tenuous differences that exist between community education, social and/or popular, within the proposal to regulate the profession of social educator/ pedagogue, authored by deputy Chico Lopes. For this, we performed a bibliographic review within the works of Marx (2007, 2011) and Kuenzer (2002), about the contextualization of the work category in modernity; Gramsci (2004) and Gadotti (2012) in the concepts of Education as a social practice and its scope in the formal and no-formal scenario, in addition to punctuating the regulation of the profession. With regard to social movements, we will show the theory of Gohn (2008). It is considered as a synthesis that the regulation of this profession brings some advances in legitimizing the work of this subject, but, when regulating, it also presents, contradictorily, the possibility of fragmentation, market reserve and divisionism in the area.
References
CÂMARA/ BRASIL. http://www.camara.gov.br/sileg/integras/661788.pdf
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 2012.
GADOTTI, Moacir. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Congresso Internacional de Pedagogia Social- Julio, 2012.
GOHN, Maria da Glória. Abordagens teóricas no estudo dos movimentos sociais na américa latina. In: Caderno CRH, Salvador, volume 21, nº 54, p. 439-455, Set/Dez, 2008.
GRACIANI, Maria Stela Santos, Pedagogia do educador social de rua: análise e sistematização de uma experiência vivida. Cortez, Instituto Paulo Freire: São Paulo, 2005.
GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais. O princípio educativo. In: Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, v.2, 2004.
HABERMAS, Jürgen. The theory of communicative action: reason and the rationaliztion of society, v. 1, Polity Press: Londres, 1991.
KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, José Cláudio; SAVIANI, Demerval; SANFELICE, José Luís (Orgs.) Capitalismo, trabalho e educação. Ed. Autores Associados, HITEDBR: Campinas-SP, 2002.
LOBO, Pitias Alves. Educação Popular: contradições, modismos e interesses. Tese (doutorado). Universidade Federal de Goiás- Faculdade de Educação. Goiânia, 2019.
MARX, Karl. Grundrisse: esboços da crítica da economia política. São Paulo. Boitempo, Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2011.
___________. A ideologia alemã. Boitempo: São Paulo, 2007.
MARIALVA, Maria Alcineide de Albulquerque. Educação popular: trajetória e tarefas no brasil. 4º Seminário Nacional Estado e Políticas Sociais. Cascavel. UNIOESTE, 2009.
MÉSZÀROS, István. Para além do capital. Boitempo: São Paulo, 2006.
MTE/BRASIL.http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/pesquisas/BuscaPorTituloResultado.jsf
PAIVA, Vanilda P. Paulo freire e o nacionalismo- desenvolvimentista. Civilização Brasileira: Rio de Janeiro 1986.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Cortez: São Paulo, 1997.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).