O ATO DE LER NUMA PERSPECTIVA PÓS-COLONIAL: APROXIMAÇÕES ENTRE SCHOPENHAUER E PAULO FREIRE

  • Izan Rodrigues de Souza Fortunato UFPA
  • Ivys De Alcântara Silva UFPA/ICED/PPGED

Abstract

In this brief article we will make a small interlocution between two thinkers of quite distinct historical-social contexts who, however, have great affinities in their "critical reading" understandings. The background of this research about the act of reading is the understanding that in the inter-text reside not only ideologies, discourses and narratives, but also a type of control that governs all these elements, in the form of a colonialism, read and reproduced in the text consciously and, most of the time, unconsciously. One of the main questions we ask the authors in this essay is "What paths can we follow if we do not read a text naively?" In addition to the importance of a careful reading of the possible ideologies and colonialities contained in a text, one of the main inferences that we have drawn from both authors is that the act of reading refers not only to the reading of the word, letters and signs, but also "reading the world," as Freire would say, or "reading the book of the world," as Schopenhauer would say.

Keywords: Reading, post-colonial, Paulo Freire; Schopenhauer.

Author Biographies

Izan Rodrigues de Souza Fortunato, UFPA

Mestre em educação (PPGED/UFPA), com especializações em Filosofia da Educação (UFPA) e História contemporânea (FIBRA), graduação em História (UVA). Tem experiência na Educação Básica de escolas públicas e privadas em Belém.

Ivys De Alcântara Silva, UFPA/ICED/PPGED

Possui graduação em Ciências da Religião pela Universidade do Estado do Pará (2006) e graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Pará (2008) Especialização em Filosofia da Educação pela Universidade Federal do Pará (2010), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Pará (2017) Doutorando em Educação pelo PPGED UFPA (2018).É professor do quadro efetivo de filosofia (Classe III) pela Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC). Com interesse e produções nas áreas de Filosofia da Educação e Estética, bem como em Filosofia da Religião.

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Published
2019-04-03