INTERSECCIONALIDADE NA SALA DE AULA: LIÇÕES DE PAULO FREIRE

Abstract

This academic work explores intersectionality in dialogue with Paulo Freire's ideas in education. The main objective is, through Freire's pedagogy is to consider the complex identities of students, including gender, race and social class, and how these identities interconnect. The methodology involves a theoretical analysis of intersectionality, as well as a study of Paulo Freire's life and work. The discussion highlights the importance of considering students' unique experiences while promoting a more inclusive learning environment. The dialogue between intersectionality and Freire offers a solid basis for an educational practice that is more meaningful and sensitive to complex human identities, promoting awareness, dialogue and liberation.

Author Biographies

Hirlene de Oliveira e Silva, Universidade de Uberaba (UNIUBE)

Graduada em Letras (pela UNIPAM) e em Pedagogia pela Faculdade Intervale, especialização em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção) pela Faculdade Venda Nova do Imigrante -  FAVENI, Pedagogia Empresarial pela Faculdade Intervale e em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Faculdade de Administração, Ciências, educação e Letras – FACEL, mestranda em Educação pela Universidade de Uberaba - Uniube no âmbito do Projeto de Formação Continuada e Desenvolvimento Profissional dos Servidores da Educação do Estado de Minas Gerais, Trilhas de Futuro - Educadores.

Thaísa Haber Faleiros, Universidade de Uberaba (UNIUBE)

Doutora em Direito pela PUC – Minas, Mestrado em Direito pela Universidade de Franca – UNIFRAN, pós-graduada em Docência Universitária pela Universidade de Uberaba e graduada em Direito pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP. Atualmente é docente colaborador do Curso de Direito e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Uberaba - UNIUBE.

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Published
2024-08-20
Section
Artigos