O IDIOMAS SEM FRONTEIRAS COMO ESPAÇO PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA PARA A INTERNACIONALIZAÇÃO

Abstract

The Languages without Borders (LwB) program is a space for teacher education which is the focus of this paper. We aim to analyze the teacher formation proposed in LwB decrees, especially the one that amplifies the program (BRASIL, 2016), and to discuss how the demands presented in the decrees can affect English language teacher formation processes, considering theses and dissertations which address the theme within the LwB context. This is a qualitative research  (LAVILLE; DIONNE, 1999), characterized as content analysis (SEVERINO, 2013). The results point out that teacher formation is not part of LwB aims initially, but it is increasingly emphasized as the program goes through changes. Finally, the theses and dissertations discuss the actions undertaken locally from diverse perspectives, with emphasis on the teacher formation proposition of each LwB nucleus and on identity and cognitive processes of the teachers.

Author Biographies

Nayara Stefanie Mandarino Silva, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestranda em Letras no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Paraná (PPGL/UFPR) e bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Além disso, integra o Grupo de Pesquisa sobre Políticas Linguísticas e de internacionalização da Educação Superior - GPLIES, o grupo de pesquisa Identidade e Leitura e o Projeto Nacional de Letramentos.

Mateus Mariano Duarte Marques, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Mestrando em Estudos Linguísticos no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Uberlândia (PPGEL/UFU). Integra os grupos de pesquisa Laboratório de Estudos Polifônicos (LEP), Grupo de Pesquisa sobre Políticas Linguísticas e de internacionalização da Educação Superior (GPLIES).

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Published
2022-08-09