ENTRE VERSOS, PROSAS E POESIAS: A IMPORTANCIA DA ARTE NA SOCIABILIDADE JUVENIL
Abstract
This article is a theoretical reflection based on the report of the authors' professional experience in the socio-cultural project SambaVida, located in the interior of São Paulo and aims to discuss the contributions of artistic experiences in the process of personal, social and citizen formation of adolescents and young people. The discussions put in, therefore, emerge from the everyday, from the empirical experience, this being the place of speech from which these narratives and theoretical reflections intentionally start. It is this daily life that reveals to us that art and its multiple expressions allows these subjects to reflect and build knowledge about the world around them. This perspective resides in the recognition that a cultural experience is expressed in different ways and allows adolescents and young people to reflect and awaken critical awareness, which expands the possibilities of resignifying the spaces they live in and their placement in these contexts, as protagonists of history itself.
References
BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte. São Paulo: Editora Cortez, 4 ed., 2008.
BOAL, Augusto. Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
BOCK, Ana Mercês Bahia. A perspectiva sócio-histórica de Leontiev e a crítica à naturalização da formação do ser humano: a adolescência em questão. Cad. CEDES, Campinas, v. 24, n.62, p. 26-43, 2004.
BONALUME, Bruna Carolina, et. al. Adolescência em cena: vivencias artísticas em tempos de barbárie. In: Anais do XVI Encontro Nacional de Pesquisadores em Serviço Social. Vitória- ES: ABEPSS, vol. 16, nº. 1, 2018, p. 1- 15.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
________ Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília-DF, 16 jul. 1990.
________ Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Diário Oficial da União, Brasília- DF, 6 ago de 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
IAMAMOTO, Marilda Villela. A questão social no capitalismo. Rev. Temporalis. Brasília, v. 2, n.3, p. 9-32, 2001.
_________________________. Serviço Social em tempo de capital de fetiche: capital financeiro, trabalho e questão social. 9. Ed. São Paulo: Cortez, 2015.
KONDER, Leandro. Marxismo e alienação: contribuição para um estudo do conceito marxista de alienação. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2009
LUKÁCS, George. Arte e Sociedade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2011.
MARTINELLI, Maria Lúcia. História Oral: exercício democrático da palavra. In: Martinelli, Maria Lúcia et. al (Org.). A história oral na pesquisa em Serviço Social: da palavra ao texto. São Paulo: Cortez, 2019, p. 27-40
MARX, KARL. Manuscritos econômicos - filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. 4. reimpr. São Paulo: Boitempo, 2010.
SCHERER, Giovani Antonio. Serviço social e arte: juventudes e direitos humanos em cena. São Paulo: Cortez, 2013.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).