WOMEN ENTREPRENEURS IN A MALE-DOMINATED ENVIRONMENT: LEADING HIGH-TECH STARTUPS IN BRAZIL

Keywords: Women. Entrepreneur. Gender. Startups. Strategy. Incubator.

Abstract

This article aims to identify the strategies that women entrepreneurs employ in the field of technology and innovation to develop their businesses in a male-dominated context. It is a longitudinal qualitative study of an exploratory nature based on a semi-structured interview. Seven women entrepreneurs who are leading new ventures in a business incubator participated to this study. The results showed that, even in a place traditionally occupied by men, the women feel confident about developing their projects. Family and close friends exert influence on both success and failure of their projects and, even when facing obstacles and difficulties in their daily lives, the women enjoy what they do. The strategies more personal and behavioral related showed more positive results than cognitive or technical related. The paper fills a gap in the literature by exploring the strategies that women entrepreneurs employ to develop their high-tech startups in a male-dominated environment.

Author Biographies

Vânia Maria Jorge Nassif, Universidade Nove de Julho - Uninove

PhD in Management and Entrepreneurship. Livre-Docente na área de Recursos Humanos pela FEARP/USP, Pós Doutorado na linha de Empreendedorismo e Competências Empreendedoras na FGV-SP. Doutora em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Mestrado em Educação pela Universidade de Ribeirão Preto e Graduação e Bacharelado em Psicologia pela FFCLRP-/USP. Líder de projetos de pesquisa financiados pela FAPESP-SP e também é Bolsista de Produtividade em Pesquisa (PQ2/CNPq). Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Nove de Julho - UNINOVE/SP, pesquisadora e Líder de linha de Empreendedorismo e Pequenos Negócios (EPN). 

Marcos Hashimoto, School of Business

Doutor em Administração de Empresas pela EAESP/FGV (AACSB), linha de pesquisa em Empreendedorismo Corporativo e educação Empreendedora. Mestre em Administração de Empresas pela EAESP/FGV. Tecnólogo em Processamento de Dados pelo Instituto Presbiteriano Mackenzie. Tem também Especialização em Planejamento Empresarial pela Univ. São Judas Tadeu, Licenciatura Plena pelo Instituto Presbiteriano Mackenzie e Pós Graduação em Análise de Sistemas pelo Instituto Presbiteriano Mackenzie. Atualmente é professor associado de empreendedorismo da Universidade de Indianapolis, IN, EUA.

Cândido Borges, Universidade Federal de Goiás - UFG

Ph.D. em administração pela HEC Montréal, Canadá, com Pós-Doutorado pela EAESP-FGV. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas (FACE/UFG). Coordenador do Laboratório de Pesquisa em Empreendedorismo e Inovação da UFG (LAPEI).

Tales Andreassi , Fudação Getulio Vargas

PhD in Management. Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1999). Mestrado em Administração pela Universidade de São Paulo (1994). Mestrado em Science And Technology Policy Studies pelo SPRU, Sussex University (1998). Graduado em Administração pela Universidade de São Paulo (1989).  Pesquisador visitante da Simon Fraser University, Canadá (2000). Professor e Vice Diretor da FGV-EAESP.

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Published
2021-10-18