CONHECIMENTO E VIVÊNCIAS NO SUS POR ACADÊMICOS DE MEDICINA DURANTE A DISCIPLINA GESTÃO EM SAÚDE: RELATO DE EXPERIÊNCIA
Abstract
This study aimed to describe the experience of medical students participating in the Health Management discipline activities, as a proposal for curricular reorientation, based on the work process that involves the daily life of the Unified Health System (SUS). It was used the method Report of Experience of medical students, during the course Health Management, at the Federal University of Maranhão, in Imperatriz, from February to December 2018. Descriptive study, using observation techniques - participant and training wheels. conversation. The results showed a positive change in the understanding of SUS and that the knowledge acquired could be used by the participating professionals to facilitate the user's access to the health service and that there is widespread ignorance of undergraduates about the functioning of the Unified Health System. that the discipline is innovative, purposeful, capable of promoting integrated articulation between teaching and learning in Health Care Networks.
References
ALBUQUERQUE, V.S. et al. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais de saúde. Rev. Bras. Educ. Med., v.32, n.3, p.356-62, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior .Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/observatorio-da-educacao/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/20138-ces-2014 Acesso em: 30.01.2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria 1.442 de 17 de dezembro de 2014. Disponível em: http://www.lex.com.br/legis_26308252_PORTARIA_N_1442_DE_17_DE_DEZEMBRO_DE_2014.aspx Acesso em 26.04.2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução RDC Nº 36. 2013 Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2008/prt1559_01_08_2008.html. Acesso em: 30.01.2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria 1559 de 1º de agosto de 2008. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2008/prt1559_01_08_2008.html Acesso em: 28.03.19.
BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Lei Orgânica da Saúde. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília, set. 1990. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt1378_09_07_2013.html Acesso em 28.04.2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 1.378, de 09 de julho de 2013. Brasília; 2013 [citado 2018 mar. 10]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt1378_09_07_2013.html Acesso em 02.04.2019.
CAVALCANTI, R.P.; CRUZ, D.F.; PADILHA,W.W.N. Desafios da Regulação Assistencial no Sistema Único de Saúde. Rev.Bras.de Ciências da Saúde. Volume 22 N. 2 P. 181-188 2018 Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/index.php/rbcs/article/download/31872/19568 Acesso em 25.04.2019.
CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA. Resolução CFM 1638/2002 Define prontuário médico e torna obrigatória a criação da Comissão de Revisão de Prontuários nas instituições de saúde. Acesso em: 30.04.2019. Disponível em: http://www.portalmedico.org.br/resolucoes/cfm/2002/1638_2002.htm Acesso em 03.03.2019.
CONASS. Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Resolução 338/2004. 2011. Disponível em: http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2014/abril/17/Resolucao-338-06052004.pdf Acesso em 30.01.2019.
COUTO, V.B.M. et al .Vivenciando a Rede: Caminhos para a Formação do Médico no Contexto do SUS. Rev. bras. educ. med., Brasília , v. 42, n. 2, p. 5-14, June 2018. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022018000200005&lng=en&nrm=iso>. Access on 09 June 2019. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v42n2rb201610 Acesso em 12.02.2019.
FRANCA JUNIOR, R. R de; MAKNAMARA, M.. A literatura sobre metodologias ativas em educação médica no Brasil: notas para uma reflexão crítica. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro , v. 17, n. 1, e0018214, 2018 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462019000100513&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 02.06. 2019.
GARCIA,V.M,;REIS, R.K. Perfil de usuários atendidos em uma unidade não hospitalar de urgência. Rev. Bras. Enferm. 2014 mar-abr; 67(2): 261-7 Disponível em http://www.scielo.br/pdf/reben/v67n2/0034-7167-reben-67-02-0261.pdf Acesso em 09.06.2019.
J.R.L.C.P. ; RANGEL, M. Prontuário Médico e suas Implicações Médico-Legais na Rotina do Colo-Proctologista. Rev,.Bras.Coloproct. abril-junho, v. 17,n.,2, 2007http://www.scielo.br/pdf/rbc/v27n2/04.pdf. Acesso em 20.02.2019.
MARIN, M.J.S. et al .Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das metodologias ativas de aprendizagem. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro , v. 34, n. 1, p. 13-20, Mar. 2010 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022010000100003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 30.04.2019.
MARQUES, Lumaira Maria Nascimento Silva da Rocha. As metodologias ativas como estratégias para desenvolver a educação em valores na graduação em enfermagem.Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro , v. 22, n. 3, e20180023, 2018 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452018000300602&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 01.04. 2019
MARTINS ,A.C.M;NETTO, G.F;SILVA, F.A.M. Características do tutor efetivo em ABP- Uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Educação Médica .P.22. 2018.
MITRE, S. M. et al . Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro , v. 13, supl. 2, p. 2133-2144, Dec. 2008 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232008000900018&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 16.05.2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
PEDUZZI, M.; SCHRAIBER, L.B. Processo de trabalho em saúde. Dicionário da Educação Profissional em Saúde. Disponível em http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/protrasau.html. Acesso em 30.04.2019.
SILVA P.B.G.; BERNARDES N.M.G.;Rodas de Conversa - Excelência acadêmica é a diversidade. A conversation – Academicexcellenceisdiversity. N.61 Porto Alegre – 2007.
SILVA, J. A.; COSTA, E. A.; LUCCHESE, G. SUS 30 anos: Vigilância Sanitária. Ciênc. saúde colet. 23 (6) Jun 2018 • Disponível em https://www.scielosp.org/article/csc/2018.v23n6/1953-1961/ Acesso em: 22.02.19.
UNGARI A.Q. ET AL . Estratégias para a garantia da integralidade na perspectiva do Componente Especializado da Assistência Farmacêutica. RAS _ Vol. 16, No 63 – Abr-Jun, 2014.
XAVIER, N.L.et al. Analisando as metodologias ativas na formação dos profissionais de saúde: uma revisão integrativa. S A N A R E, Sobral, V.13, n.1, p.76-83, jan./jun. - 2014 Disponível em https://www.sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/download/436/291. Acesso em 27.04.2019.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).