CYBERBULLYING AND THE RESULTING PSYCHOLOGICAL DISORDERS: AN INTEGRATIVE REVIEW
Abstract
In cyberbullying the authors intimidate their victims through two main artifacts: computers and cell phones. Through the internet, abusers can send abusive, obscene or defamatory messages via email, on social networking sites (such as Facebook, Twiter, Intagram) or by using instant messaging programs. It has as one of the objective to know what damages to the mental health the cyberbullying can cause in the person who suffers the aggression. It is a study with data collection performed from secondary sources, through a bibliographical survey and based on the experience experienced by the authors on the occasion of an integrative review. The research allows us to conclude that more studies need to be done on the subject, evaluating deeply about each mental disorder that can be caused by Cyberbullying.
References
BORTMAN, Roberto; PATELLA, Karen; DE ALMEIDA, Roberto Luiz Pardini Ferreira. Bullying e Cyberbullying: A relação com o suicídio na adolescência e suas implicações penais. Unisanta Law and Social Science, v. 7, n. 3, p. 219-235, 2019. Disponível em:<http://periodicos.unisanta.br/index.php/lss/article/view/1711>.Acesso em: 25 de abril de 2019.
CAGLIARI, Cláudia Taís Siqueira. A prática dos círculos restaurativos como política pública de prevenção ao bullying e ao cyberbullying nas escolas: uma análise a partir da lei 13.474/2010 (RS) e da sua implantação pelas Coordenadorias Regionais de Educação do Vale do Rio Pardo e Taquari-RS. 2014.Disponível em:<http://repositorio.unisc.br:8080/jspui/bitstream/11624/1941/1/Cl%C3%A1udia%20Ta%C3%ADs%20Siqueira%20Cagliari.pdf>. Acesso em: 14 de abril de 2019.
DE SOUZA, Marcela Tavares; DA SILVA, Michelly Dias; DE CARVALHO, Rachel. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, v. 8, n. 1 Pt 1, p. 102-6, 2010. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/eins/v8n1/pt_1679-4508-eins-8-1-0102>. Acesso em: 14 de abril de 2019.
FERREIRA, Taiza Ramos de Souza Costa; DESLANDES, Suely Ferreira. Cyberbulling: conceituações, dinâmicas, personagens e implicações à saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, p. 3369-3379, 2018.Disponível em:<https://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232018001003369>.Acesso em: 24 de abril de 2019.
PINTO, Tânia Margarida Graça; CUNHA, Marina Orientadora. Cyberbullying: Estudo da prevalência de comportamentos de cyberbullying e sua relação com vivências de vergonha e estados emocionais negativos. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso. ISMT. Disponível em:<http://dspace.ismt.pt/bitstream/123456789/139/3/Tese_Final.pdf>.Acesso em: 25 de abril de 2019.
RONDINA, João Marcelo; MOURA, Julia Lucila; DE CARVALHO, Monica Domingues. Cyberbullying: o complexo bullying da era digital. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, v. 1, n. 1, p. 20-41, 2016.Disponível em:<http://www.periodicos.ufc.br/resdite/article/view/4682>.Acesso em: 24 de abril de 2019.
SÁ, André Augusto Gonçalves de. As representações sociais dos estudantes da Universidade do Minho sobre o fenómeno do Cyberbullying. 2017. Tese de Doutorado.Disponível em:<https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/49463/1/Andr%C3%A9%20Augusto%20Gon%C3%A7alves%20de%20S%C3%A1.pdf>. Acesso em: 24 de Abril de 2019.
SANTOS, Juliana Andrade; RODRIGUES, Marília Santos; SILVA, Juliana de Oliveira Musse. Cyberbullying: Violência Virtual com Consequências Reais. In: Congresso Internacional de Enfermagem. 2017.Disponivel em:<https://eventos.set.edu.br/index.php/cie/article/viewFile/5460/2033>.Acesso em: 25 de abril de 2019.
SCHMITZ, Guilherme Afonso et al. O Fenômeno do Cyber-Bullying. DI@ LOGUS, v. 4, n. 2, p. 127-134, 2015. Disponível em:<http://revistaeletronica.unicruz.edu.br/index.php/Revista/article/viewFile/2694/594>. Acesso em: 14 de abril de 2019.
SCHREIBER, Fernando Cesar de Castro; ANTUNES, Maria Cristina. Cyberbullying: do virtual ao psicológico. Boletim-Academia Paulista de Psicologia, v. 35, n. 88, p. 109-125, 2015.Disponível em:<http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bapp/v35n88/v35n88a08.pdf>.Acesso em: 24 de abril de 2019.
SILVESTRE, Lis Bastos. O cyberbullying a partir do contexto escolar: como se dá a relação corpo-mídia-violência?. 2013. Disponível em:<http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/14385/1/2013_LisBastosSilvrestre.pdf>. Acesso em 14 de abril de 2019.
TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; BOZZA, Thais Leite. Cyberbullying: quando a violência é virtual-Um estudo sobre a incidência e sua relação com as representações de si em adolescentes. GUIMARAES, AM;PACHECO E ZAN, DD Anais do I Seminário Violar: Problematizando juventudes na contemporaneidade. Campinas, SP: FE/UNICAMP, p. 2178-1028, 2010.Disponível em:<http://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/Educacao/Doutrina/Cyberbullying.doc>. Acesso em: 14 de abril de 2019.
WENDT, Guilherme Welter; LISBOA, Carolina Saraiva de Macedo. Agressão entre pares no espaço virtual: definições, impactos e desafios do cyberbullying. Psicologia Clínica, v. 25, n. 1, p. 73-87, 2013. Disponível em:<http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pc/v25n1/05.pdf>.Acesso em: 24 de Abril de 2019.
WENDT, Guilherme Welter. Cyberbullying em adolescentes brasileiros. 2012.Disponível em:<http://repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/4749/GuilhermeWendt.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.Acesso em: 24 de abril de 2019.
Copyright Notice
The submission of originals to this periodic implies in transference, by the authors, of the printed and digital copyrights/publishing rights. The copyrights for the published papers belong to the author, and the periodical owns the rights on its first publication. The authors will only be able to use the same results in other publications by a clear indication of this periodical as the one of its original publication. Due to our open access policy, it is allowed the free use of papers in the educational, scientific and non-commercial application, since the source is quoted (please, check the Creative Commons License on the footer area of this page).