MEMORIES AND SPACES: LITERATURE FOR CHILDREN MEDIATING DIFFERENT TIMES

Resumo

Literary narratives for children can build a rich net of meaning produced in different moments and spaces that compose human experience. Memory has been taken as a space for sharing this experience and narratives are its way of expressing itself. Literary narratives are part of this sharing and interpretation of the human being and, therefore, an element for reflecting on children’s education. In this paper, we present the results of projects that include the presence the children’s literature book Wilfrid Gordon Mac Donald Partridge (Fox 2012) in the classroom, where we develop reading activities, both in Brazil and Portugal. We take Harvey and Goudvis’s (2007) and Girotto and Souza’s (2010) ideas as a reference about metacognitive reading strategies.  Our goal is to show how – when working with full literary texts – memory mediates diverse times and spaces, articulating literary narrative to the reader’s repertoire as part of the comprehension process.

Biografia do Autor

Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987) , mestrado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990) , doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000), pós-doutorado pela University of British Columbia (2001) e pela Ohio State University (2005). Atualmente é livre-docente na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, professor visitante da Universidade do Minho e Coordenadora do Centro de Estudos em Leitura e Literatura Infantil e Juvenil (CELLIJ). 

Marta Campos de Quadros, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Educação. Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho". 

Referências

AGUIAR e SILVA, Vitor M. Teoria da literatura. Coimbra: Almedina, 1983.

AZEVEDO, Ricardo. Livros didáticos e livros de literatura: chega de confusão! Presença Pedagógica, 5, p. 13-19, 1999.

AZEVEDO, Fernando F. de. O texto literário para a infância em manuais escolares de 1º ciclo. Da dificuldade de formação de um leitor competente e crítico. Paper presented at VII Congreso Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, Coruña: Deputacion de Coruña, 2004.

CADEMARTORI, Lígia. O Professor e a Literatura: para pequenos, médios e grandes. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

DAVILA, Denise; SOUZA, Renata Junqueira de. O uso de textos polêmicos em sala de aula: formação e prática docente. Educação & Realidade, 38, p. 1207-1220, 2013.

DIONÍSIO, Maria de Lourdes. A construção escolar da comunidade de leitores. Leituras do manual de Português. Coimbra: Almedina, 2000.

ECO, Umberto. Leitura do texto literário: a cooperação interpretativa nos textos literários. Lisboa: Editorial Presença, 1993.

FAILLA, Zoara. Retratos da Leitura no Brasil 3. São Paulo: Imprensa Oficial, 2012.

FOX, Mem. Guilherme Augusto Araújo Fernandes. São Paulo: Brinque-Book, 2012.

FOX, Mem. Oficial Website, 2010. Availability in: http:// www.memfox.com/wilfrid-gordon-mcdonald-partridge.html. Access in: 21 jun. 2020.

GIROTTO, Cyntia G. G. S.; SOUZA, Renata Junqueira. de. Estratégias de Leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: MENIN, Ana Maria da C. S.; GIROTTO, Cyntia G. G. S.; ARENA, Dagoberto B.; SOUZA, Renata J. de. (orgs.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 45-114.

HARVEY, Stephanie; GOUDVIS, Anne. Strategies that work: teaching comprehension for understanding and engagement. 2. ed. Portland, Maine: Stenhouse Publisher, 2007.

INEP - Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 2015. “PISA-Resultados 2012”. Availability in: http://portal.inep.gov.br/internacional-novo-pisa-resultados. Access in: 21 jun. 2020.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAM, Regina; RÖSING, Tania (orgs.). Escola e leitura: velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009, p. 61-79.

PRESSLEY, Michael. Metacognition and self-regulated comprehension. In: FARSTRUP, Alan E.; SAMUEL, S. Jay (orgs.). What research has to say about reading instruction edited by. Newark, DE: International Reading Association, 2002.

SILVEIRA, Rosa Maria H.; DALLA ZEN, Maria Isabel. H. Velhice e morte na literatura para crianças: apontamentos sobre o que e como se ensina a elas. In: PAES, Maria Helena Rodrigues; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (orgs.). Contribuições para o trabalho docente e formação docente: temas contemporâneos e sala de aula. Curitiba: CRV, 2013, p. 143-158.

SILVEIRA, Rosa Maria H.; KIRCHOF, Edgar R.; LIEBGOTT, Iara T. B.; DALLA ZEN, Maria Isabel H.; SILVEIRA, Carolina H.; RIPOLL, Daniela; FREITAS, Letícia F. R de. A diferença na literatura infantil: narrativas e leituras. São Paulo: Moderna, 2012.

SLOAN, Glenna. The Child as Critic: Teaching Literatura in Elementary and Middle Schools. New York: Teachers College Press, 1991.

SOUSA, M. Ler na escola – o manual escolar e a construção de leitores. Braga: Instituto de Educação e Psicologia/Universidade do Minho, 2000.

SOUZA, Renata. J. de; GIROTTO, Cyntia G. G. S.; SIMÕES, Rita. Manuais didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal. Letras de Hoje 48, p. 262-269, 2013.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1998.
Publicado
2021-01-21